Å holde barneselskap hjemme kan være litt av en prøvelse. Stadig flere foreldre velger å kjøpe seg fri fra både de grundige forberedelsene, den langvarige oppryddingen og masseinnrykket av villstyrige smårollinger. Arrangering av barneselskap er blitt big business. McDonalds, som var blant pionerene i dette markedet i Norge, merker nå konkurransen fra andre aktører.

— I år regner vi med å arrangere 7500 barnebursdager på de til sammen 62 restaurantene vi har i Norge, sier Margaret Brusletto, kommunikasjonsdirektør i McDonalds Norge. - Dette er en liten nedgang. Vi merker at det er kommet flere på banen. Derfor satser vi nå på å forbedre bursdagskonseptet vårt, opplyser hun.

Lar barna leke krig

Det er ikke bare bading og bowling som er utfordrerne. Stadig mer avanserte aktiviteter tilbys. I Trondheim får unger helt ned i 10-12 årsalderen leke krig. Paintball er blitt den store barneselskap-farsotten hos Active Entertainment.

— Egentlig var det 18-årsgrense, men så begynte det å komme så mange familier og folk som ville arrangere barneselskap her, forteller daglig leder Torkill Rian. - Til slutt begynte vi å slippe dem inn. Vi har skrudd ned hastigheten på båndene, slik at det hele blir bedre tilpasset barna, forteller Rian.

— Får dere reaksjoner på at dere arrangerer barneselskap der gjestene faktisk skyter på hverandre?

— Reaksjonene har bare vært positive. Vi ser at ungene kommer tilbake, igjen og igjen. Men vi oppfordrer de som skal ha selskapet, til å orientere om opplegget i innbydelsene. Da kan foreldrene til gjestene ringe oss, dersom de lurer på noe, sier Rian.

Til høsten satser han på å utvide tilbudet: Planen er å sette sammen egne pakker for barn, med alt fra stafettskyting, blåserørstafett, gladiator-kamper og altså paintball.

— Det blir litt ekstremsport-preget, det her. Det er det ungene vil ha, mener Rian.

Bruker opptil 30.000 kr

Festus i Asker skreddersyr alle tenkelige bursdagsopplegg. Selskapet omsetter for 7 millioner i året. Om lag en tredjedel av dette er barneaktiviteter.

— Det billigste er å levere ut en klovn. Det kommer på rundt 2500 kroner. Men vi kan også arrangere bursdagsparty for 20.000-30.000 kroner. Da stiller vi med partytelt, kostymer, dekorasjoner, mat; ja, absolutt alt som en kan tenke seg. Det er ikke mange som velger så dyre løsninger, men det er noen få, opplyser daglig leder i Festus, Beth Young.

Ifølge henne er det ikke bare de mest velbemidlede som kjøper bursdagstjenester, i stedet for å arrangere barneselskapene selv.

— Våre kunder er de som jobber mye, og har dårlig tid. I den kategorien passer vel de fleste småbarnsforeldre inn, påpeker hun. Young har selv barn, og frykter ikke at det skal skapes press om å ha de beste og mest påkostete barneselskapene.

— Unger bryr seg ikke om hva ting koster. De er opptatt av å ha det gøy. For dem er det akkurat det samme om foreldrene lager opplegget selv, eller leier hjelp til selskapet, mener hun.

Tenk alternativt

Carin Leffler, talskvinne i Fremtiden i våre hender, tror derimot at det lett kan bli en slags konkurranse om å ha de «kuleste» barneselskapene.

En undersøkelse som organisasjonen har gjort, viser at barn er svært merkebevisste, ofte får sine ønsker gjennom og at dette i mange tilfeller presser familienes økonomi.

— Jeg synes det er fint at det fokuseres på å gi barn opplevelser. Men hvorfor skal man kjøpe ferdige pakker? Dagens barn er gjennomorganiserte og gjennominstitusjonaliserte, men har liten kontakt med naturen. Dra ut til sjøen! Grill pølser i skauen! Jeg tror det vil være vel så populært, selv om det tar tid å planlegge og gjennomføre. Tidsklemmen er et resultat av at vi jobber for mye for å skaffe oss alt vi tror vi trenger, mener Leffler.

Dette koster barneselskapene:

McDonalds:

150 kroner for selskapet, pluss mat og drikke til bursdagsbarnet og alle gjestene. De fleste bestiller en Happy Meal barnemeny til 35 kroner per person. Noen restauranter har eget bursdagsrom, og gjestene får ballonger mens bursdagsbarnet får en liten gave. En vert eller vertinne er til stede under hele selskapet. Underholdningen varierer fra sted til sted.

Festus, Asker:

Fra 2500 til 30.000 kroner. Skreddersyr opplegg som for eksempel spøkelsesparty, Barbie-party, barne-billøp etc. Kan stille med lokaler (party-telt) eller komme hjem til folk. Opererer foreløpig bare på det sentrale Østlandet.

Vannkanten, Bergen:

130 kroner per barn. Dersom barna er under 10 år, må det være 1 voksen per 3. barn. Etter å ha badet i en time, trekker selskapet opp i et eget bursdagsrom der en vert eller vertinne serverer hot dogs og brus. Bursdagsbarnet får en liten gave, og det er konkurranse med premie. Etter spisingen kan barna bade mer. Etterpå får alle is.

Havanna Badeland, Sandnes:

100-130 kroner per barn. Inkluderer bading, samt pølser, pommes frites, brus, is og overraskelse til bursdagsbarnet.

Havanna Lekeland, Sandnes:

Rundt 60 kroner per barn. Inkluderer leking, og mat i kafeen. For barn opp til 10 år.

Active Entertainment, Trondheim:

130 kroner per barn for paintball. Foreldrene må selv ta med seg bløtkake, pizza og brus. Skytingen foregår på innendørs bane, og ungene blir utstyrt med kjeledress, hansker og hjelm.

Wasteland, Bergen:

160, 190 eller 250 kroner per barn for laserspill (avhenger av hvilken spillpakke man velger). Minimum 6 personer. Prisen inkluderer opplæring, spill, pizza, brus og snop.18-årsgrense på paintball.

Metro Bowling, Stavanger:

85-120 kroner per barn, avhengig av hvor mange serier man spiller. Prisen inkluderer bowling, pommes frites, brus, is og gave til bursdagsbarnet.

HØYLYTT MORO: Stor stemning i bursdagrommet på Vannkanten. F.v. Adrian Hidalgo Nygaard, Kristian Løvold Lie, Åsmund Helness og Jonas Lægreid.
FOTO: KNUT EGIL WANG