Den mest uheldige så langt i år var en kommende brud på vei til Amsterdam for å gifte seg. Bagasjen, med hele brudestasen, sto igjen på et samlebånd et helt annet sted i Europa.

— Over lang tid har vi sett at forsinket bagasje har vært et økende problem. Så langt i år har vi hatt 3800 saker med forsinket bagasje, mot 2400 på samme tid i fjor, sier informasjonssjef Emma Elisabeth Venneslandi Europeiske Reiseforsikring og If.

Ifølge Finansnæringens Hovedorganisasjon har over 7000 passasjerer opplevd bagasjerot på norske- og utenlandske flyplasser så langt i sommer. Tallet er summert fra de største reiseselskapene.

- Fullstendig kaos

De verste flaskehalsene i Europa er London, Amsterdam, Paris og Frankfurt. Akkurat nå er det Kastrup i København som skaper mest problemer.

Sari Törrönen kom til Flesland på søndag, etter ferieopphold i Finland. Det gjorde imidlertid ikke bagasjen, som sto igjen i København. Törrönen var bare en av mange som ikke fikk bagasjen sin fra SAS denne kvelden.

— Utenfor ankomstservice sto det rundt 50 kofferter, og 20 kofferter ble gående rundt i ring på båndet. I tillegg til meg var det ni andre som ikke fikk bagasjen sin. Det var fullstendig kaos, sier Törrönen.

Da BT møtte henne i går ventet hun fremdeles på kofferten sin.

Prislapp: 25 mill

I går sto det rundt 80 herreløse kolli på Flesland lufthavn. Bagasjerotet koster forsikringsselskapene dyrt.

Første halvår 2007 har Europeiske betalt ut 11,1 millioner kroner for forsinket bagasje. Til sammenligning var utbetalingene 7,2 millioner for samme periode i fjor, en økning på 54 prosent.

Europeiske står for nærmere 50 prosent av det norske reiseforsikringsmarkedet. Vennesland anslår at bransjens totale utbetalinger hittil i år beløper seg til hele 25 millioner kroner.

Til syvende og sist er det forsikringskundene som må ta regningen.

— Hvis dette fortsetter å skyte i været må vi vurdere å øke forsikringspremien, sier Vennesland.

- Lavprisselskapene verst

Vennesland mener bagasjerotet har sammenheng med flere og tettere flyavganger. Kunder som reiser med lavprisselskaper opplever oftere bagasjerot enn i de andre selskapene, ifølge Vennesland.

Dette vil ikke Norwegian være med på.

— Vi har en stabil andel på tre promiller av bagasjen som forsvinner, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian.

Også TrygVesta har økte betalinger som følge av forsinket bagasje.

— Vi har tatt det opp med SAS som et problem, sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen i TrygVesta.

Skylder på økt flytrafikk

— Det er noe mer bagasje som forsvinner nå enn før. Mengden bagasje som sjekkes inn har økt, da øker også muligheten for at noe kommer bort, bekrefter informasjonssjef Kenneth Vikse i SAS Norge

Han mener likevel at SAS rutiner er gode nok, og understreker at i 99 prosent av tilfellene får eieren bagasjen sin tilbake.

— Hvorfor blir bagasjen forsinket?

— Flytrafikken øker hvert år, og det gir utfordringer for oss som jobber med bagasje, sier kommunikasjonssjef Sven Westgaard i SAS Ground Services.

Han sier sommeren er høytid for bagasjerot, og understreker at det nå jobbes på spreng for å gjenforene kunde og koffert.

Opplevd å miste kofferten? Fortell om det i kommentarfeltet under.

PÅ AVVEIE: I går var rundt 80 herreløse kofferter samlet på Flesland lufthavn. Med dette flyet fra København kom ytterligere 17 kolli for å bli gjenforent med eierne sine.
Amundsen, Paul S.
EN AV MANGE: Kofferten til Sari Törrönen kom på avveie etter mellomlanding i København. Jeg hadde noe finsk mat i bagasjen, den er vel ikke spiselig når jeg får kofferten tilbake, sier Törrönen
Larsen, Bjørn Erik