Omsetningen av polvarer har økt med 5 prosent i forhold til årets fem første måneder i fjor, og når Vinmonopolet åpner nye butikker på bygden, er det brennevin som er den lokale slageren.

Hittil i år har Vinmonopolet åpnet åtte filialer på småsteder i Bygde-Norge. I årets fem første måneder økte samtidig omsetningen med 5 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Vil ha rødvin

Rødvin er mest populært på landsbasis, og pappvin utgjør over halvparten av alt vinsalg. Men på steder hvor folk ikke har sett et polutsalg før, har det bitt seg fast et tydelig mønster.

– Når vi åpner ny butikk på små steder går det mye i brennevin i begynnelsen, sier informasjonssjef Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet til Nationen.

Videre er det vodka, konjakk og kartongvin som pirrer nysgjerrigheten mest hos bygdepolenes kunder.

Mer sprit i nord

Salgsøkningen fra i fjor til i år skyldes i stor grad økt vinsalg. Vinsalget økte med omtrent 6 prosent fra januar til mai i år. Hvitvin er mer populært i sør enn i resten av landet, særlig om sommeren, og folk kjøper generelt mer brennevin i nord enn i sør.

Rusforsker Odd Hordvin ved Statens institutt for rusforskning (Sirus) er skeptisk til nordmenns iver etter å drikke vin fra kartong.

– Folk har fått tappekranen inn på kjøkkenet. Du trenger ikke åpne en flaske og se hvor mye du drikker, det er bare å trykke på en liten knapp. Fra et alkoholpolitisk standpunkt er det problematisk at vinen er blitt så tilgjengelig i hjemmet, sier Hordvin.