TOR OLAV MØRSETHHELGE HANSEN (foto)

Steen, som er førsteamanuensis i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole i Bergen, mener en rekke momenter gjør tidspunktet gunstig for NAS.

— Bonuspoengene er borte, kostnadene er mye lavere enn da Color Air holdt på, og det er plass for et lavkostkonsept i Norge, mener Steen.

Siden flymarkedet gikk på en smell etter 11. september i fjor, er det blitt langt billigere å lease fly. I tillegg kan NAS hente tidligere Braathens-ansatte med høy kompetanse for en billig penge.

SAS i ro

Derfor mener Steen sjansene til det nye flyselskapet er veldig gode.

— Dersom de sørger for ikke å bli for store, tror jeg SAS lar dem være i fred. NAS kan de bli et slags mini-Braathens, og ta om lag 20 prosent av markedet.

Mange forventer at NAS vil skape ny trafikk og ta kunder fra toget. Dersom det skjer, vil effekten for storebroren i luften bli mindre. Sjansen for at SAS vil starte en priskrig reduseres også.

Konkurransemyndighetene har allerede varslet at de følger den nordiske luftfartsgiganten tett. I tillegg har SAS allerede tapt mange penger. Steen er usikker på om de vil gå inn i en situasjon der de taper enda mer.

— SAS kan ikke selge fullprisbilletter til 2000 kroner over lang tid. Da taper de mye.

NAS har varslet at de vil ta om lag 2000 kroner for sine dyreste billetter tur/retur fra Oslo og til byene Bergen, Trondheim og Stavanger. De billigste selges for om lag halvparten.

Ikke businessmarkedet

Med seks Boeing 737-300 har de seks flyginger tur/retur til Bergen, Trondheim og Stavanger, samt to til Tromsø. Flyene tar 148 passasjer, og rutene åpnes i begynnelsen av september.

— Businessmarkedet vil de uansett ikke bli spesielt store på. SAS har et langt bedre utbygd rutenett, og flyr hyppigere. Dessuten vil folk gjerne ha sandwichen sin, så lenge de ikke betaler selv, sier Steen.

NAS har allerede fått statsavtalen på rutene de trafikkerer. Det betyr omtrent 170.000 reiser i året. Flere selskap og offentlige virksomheter har signalisert at de forhandler med flyselskapet, eller at de vil gjøre det i nær fremtid.

Hvor mange avtaler NAS har, ønsker ikke informasjonssjef Jonette Øyen å fortelle. Hun antyder at få av dem er sluttført, men at de diskuterer med flere.

- Lett å forregne seg

Ved hjelp av tidligere driftsdirektør Stein Øxseth i Color Air presenterte Dagens Næringsliv mandag et regnestykke som viser at NAS må fylle opp om lag 54 prosent av flyene sine for ikke å tape penger. Det betyr 80 personer på hver avgang. Steen tror det blir lettere for Norwegian Air Shuttle.

— Det er lett å forregne seg på slike ting. Color Air, og særlig SAS, har hatt langt høyere driftsutgifter enn dette selskapet vil få. Jeg vet de har en veldig gunstig leasingavtale. Og veldig mye av det de trenger, som hangarer og vedlikeholdsutstyr, har de allerede, sier han.

Med statsavtalen og andre storkundeavtaler i bunnen, er Steen nærmest sikker på at flygingen blir god butikk.

— Klarer de å selge bortimot halvparten av setene, tjener de gode penger fra dag én.

Billigere å fly

Informasjonssjef Øyen mener også de kan drive langt billigere en Color Air. NAS har likevel ennå ikke hentet inn de 100-200 millionene de ønsker i kapital.

— Etter at vi fikk statsavtalen, har vi fått flere som er interessert i å investere. Vi opplever det som at vi kan velge, og sitter omtrent i forhandlinger med noen nå.

Øyen understreker at oppstart og drift allerede er finansiert, men at selskapet ønsker en beredskapskasse for å overleve en eventuell priskrig.

Den krigen slipper de, ifølge SAS.

— Konkurransesituasjonen? Den blir iallfall langt bedre enn i dag. Nå er det jo tilnærmet monopol, sier Steen.

Og fordelen - den får du i form av billigere flybilletter.

STOR TRO: Norwegian Air Shuttle (NAS) går en lys fremtid i møte. Det mener førsteamanuensis Frode Steen ved NHH. Han hevder at alt ligger til rette for at selskapet skal bli en suksess, bare det ikke blir for stort. ARKIVFOTO: ARNE NILSEN