For Telenor kom toppen i 2008. Da sendte kundene deres 22,1 millioner tekstmeldinger på julaften, mot 14,5 millioner i år, skriver E24.

I tillegg ble det sendt snaut 700.000 MMS-er på julaften.

Oppgang for NetCom

— Nordmenn sender fortsatt mange julehilsener med mobiltelefonen, selv om vi ser at bruken er gått noe ned de sist årene, sier informasjonssjef Knut Sollid i Telenor Norge.

NetCom sier det ble sendt litt flere tekstmeldinger, 8,75 millioner i år mot 8,5 millioner for et år siden. De har ikke tilgjengelig tall like langt tilbake som konkurrenten, men i 2011 var tallet 7,7 millioner. Selv om Netcoms kunder altså sender flere meldinger, og totalen for de to selskapene har vært nokså stabil de siste par årene, ligger de nå på samme nivå som det Telenor-kundene alene sto for i 2008.

Årsaken til at antallet SMS-er og MMS-er går ned, er først og fremst fremveksten av sosiale medier, i første rekke Facebook, Instagram og Twitter, skriver økonominettstedet.

Tekst om dagen, bilder om kvelden

Aller flest tekstmeldinger sender vi rundt klokken 13, mens bildemeldingene når sin topp ved like etter klokken 22, opplyser Sollid. Da er de fleste gavene pakket ut, og kanskje er det nettopp gavene det sendes bilder av.

Mens antallet meldinger i Telenor-nettet har falt med rundt en tredel på fem år, vokser datatrafikken kraftig. Riktignok er julaften en mindre aktiv dag enn andre dager, men mobildatabruken hos selskapet økte med 69,1 prosent fra julaften i fjor til i år.

— Dette er i tråd med den generelle veksten vi har sett i det siste. Julaften skiller seg dermed ikke ut med mer trafikk enn de andre dagene. Dette er kanskje litt overraskende siden det var dårlig vær og dermed innevær over praktisk talt hele landet, sier Sollid. (©NTB)