ATLE ANDERSSON

Interiørgiganten blir nå anmeldt til Forbrukerombudet av Naturvernforbundet Hordaland.

Årsaken er budskapet i store IKEA-annonser som i går ble trykket på førstesidene i flere av landets største aviser.

«Nå sender IKEA ut katalogen til alle som ikke har reservert seg mot reklame i postkassa. Det holder at du fjerner klistremerket», er ordlyden i reklamekampanjen.

— Vi oppfordrer folk på det sterkeste om ikke å falle for denne typen søppelmarkedsføring, sier Tom Sverre Tomren i Naturvernforbundet Hordaland.

Han opplyser at organisasjonen i går sendte brev til Forbrukerombudet der de ber ombudet gripe inn overfor IKEA for å få stoppet kampanjen omgående - for brudd på markedsføringsloven.

«Undergraver»

Ifølge Naturvernforbundet Hordaland har 36 prosent av befolkningen i Bergen reservert seg mot reklame gjennom lapper på postkassen der teksten er «Uadressert reklame - nei takk!».

— Disse klistremerkene sparer oss for flere tusen tonn avfall hvert år. Nå forsøker IKEA å undergrave dette arbeidet, mener Tomren.

Den norske IKEA katalogen har et opplag på 1,67 millioner, og distribueres denne og neste uke.

— Det eneste vi gjør er å fortelle folk om at IKEA-katalogen er uadressert reklame. For oss er dette viktig. Nå i katalogperioden mottar vi 500 henvendelser hver uke fra folk som lurer på om de ikke snart får katalogen. Mange av disse vet ikke at den uteblir fordi de har reservasjons-klistremerker på postkassen, sier informasjonssjef Camilla Lindemann i IKEA Norge.

«Bare informasjon»

— IKEA vil gjerne fremstå med miljøprofil. Hvordan rimer det med oppfordringen til folk om å fjerne antireklame-klistremerkene?

— Dette er bare en informasjonskampanje som forklarer hvordan katalogen blir distribuert, svarer Lindemann.

Hun har ingen kommentarer til anklagen fra Naturvernforbundet Hordaland om at IKEA undergraver en reservasjonsordning som har gitt store miljøgevinster.

— Men jeg er sikker på at også disse organisasjonene leverer brosjyrer og trykt informasjon i postkassene til folk, sier Lindemann.

<b>FAKSIMILE</b> av IKEA-reklamen som Naturvernforbundet nå ber Forbrukerombudet om å stanse.