Oslo (NTB): Resultatet er nesten 500 millioner kroner bedre enn i samme kvartal i fjor (349 millioner) og skyldes først og fremst en gevinst på salget av Postens Brevsenter på 623 millioner kroner.

Korrigert for engangseffekter leverer imidlertid Posten Norge svakere tall, med et resultat før skatt på 219 millioner kroner, 133 millioner mindre enn i samme periode i 2006. Resultatnedgangen skyldtes i hovedsak økte kostnader knyttet til kvalitet og service, oppstart av CityMail Denmark og økte personalkostnader.

Konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge understreker at selskapet i første kvartal har styrket markedsposisjonene utenfor Norge. Her hjemme har mye dreid seg om å sørge for at Posten faktisk kommer fram.

— I Norge har Posten fokusert på å bedre fremsendingstiden for A-post levert over natt og Posten kom igjen over konsesjonskravet på 85 prosent i mars, sier Mejdell.

De samlede driftsinntekter steg med 17,1 prosent til 6.720 millioner kroner i første kvartal 2007.