– Jeg ville gjerne hylle sjåføren for ærlighet, sier Solheim til Aftenposten.

Oslo Taxi fikk kopi av skrytebrevet som ble skrevet på UDs brevpapir, men det Solheim ikke visste, var at det var lite å skryte av rundt driften av drosjeløyvet. Bak løyvet skjuler det seg nemlig en historie om bruk av falsk sjåføridentitet, mulig trygdemisbruk og svarte penger.

Solheims tabbe var å adressere brevet til feil mann, nemlig løyvehaveren. Dette er en 63 år gammel mann som siden august i fjor har vært i Pakistan. Dermed driver han i praksis løyvet ulovlig.

På spørsmål fra Aftenposten, sier 63-åringen at han verken har sett eller hørt om Solheims brev. Mannen forklarer at det er nevøen (40) som drev løyvet fram til han gikk konkurs i fjor. Nevøen har millionkrav mot seg etter svart drosjekjøring.

Flere i drosjemiljøet sier at 40-åringen kjører onkelens drosje. 40-åringen benekter at han kjører drosje, men innrømmer at det var han som åpnet brevet fra Solheim.

Oslo Taxi bekrefter imidlertid at 63-åringens identitetskort er brukt til å kjøre drosjen fra 11. februar til 2. mars i år, samtidig som mannen skal ha vært i Pakistan.

Informasjonssjef Lars Dolva sier at selskapet skal granske saken, og vurderer politianmeldelse. 40-åringen har ikke kjøreseddel, og hvis han kjører, er det ulovlig og inntekten er trolig svart.

UHELDIG MED TAXI: Erik Solheim.
Bergens Tidende