— Lite profesjonelt og utrolig arrogant, sier Preben Onarheim til Bergens Tidende om selskapets opptreden. Informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian beklager problemene som oppstår for passasjerer som har kjøpt billett på ruter som blir midlertidig innstilt.

Men selskapet hevder å ha sitt på det tørre. EU har nemlig vedtatt en ny forordning som sier at et flyselskap kan droppe en rute eller avgang 14 dager før avreise uten å havne i erstatningsansvar.

Fra tre til to

Onarheim har kjøpt flybillett fra Bergen til Paris fredag 13. januar 2006 med retur onsdag 18. januar. Da billettene ble kjøpt, hadde Norwegian tre ukentlige avganger mellom Bergen og den franske hovedstaden. Men på grunn av lavere trafikk, har Norwegian valgt å kutte ned til to ukentlige avganger. Avgangene på onsdager blir droppet frem til slutten av mars. Altså kommer ikke Onarheim seg hjem onsdag 18. januar.

— Til passasjerer som rammes har vi tilbudt ombooking via Oslo dagen etter eller full refusjon av billettene, sier Ellingsen.

Men det er ikke godt nok, mener Onarheim.

— Å få refusjon og kutte ut hele Paris-turen går ikke. For vi har forhåndsbetalt hotelloppholdet og vil tape penger på en slik løsning. Økonomisk tap får vi også ved å benytte oss av det andre tilbudet fra Norwegian. For da må vi betale for en ekstra natt på hotell i Paris, samtidig som jeg må være borte fra jobben en dag mer, hevder Onarheim.

Følger reisevilkårene

Han har bedt om at Norwegian dekker merkostnadene for et ekstra ufrivillig døgn i Paris. Men dette avviser selskapet. Ifølge Ellingsen dekker ikke Norwegian slike utgifter, noe som også fremgår av reisevilkårene.

— Norwegian dekker seg bare bak at vi som kunder må bekrefte at vi har lest og godtatt reisevilkårene når vi bestiller på Internett. Vi møter ingen forståelse for den situasjonen vi havner i fordi selskapet selv gjør ruteendringer etter at å ha solgt oss billettene, legger han til.

Vanlig å kutte

Informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen sier at det er vanlig å kutte ned på ruteprogrammet om vinteren. Det skjer på mange flyruter.

— Da er trafikken lavere enn ellers i året. Det er ikke økonomisk grunnlag for å opprettholde alle de tre avgangene pr. uke. Kuttet i ruten Bergen - Paris kom nok litt sent. Men vi holder oss innenfor den nye EU-forordningen om å si fra minst 14 dager før avreise. Tilbudet om ombooking til en annen avgang eller full refusjon av billettene er også i tråd med det samme EU-kravet, sier Ellingsen.