FØR AUGUST: Et flertall av partiene på Stortinget mener Norge må bidra med et skip i Middelhavet så snart som mulig og lenge før regjeringens oppstartsdato 1. august.
HÅVARD BJELLAND

Det kommer fram i et brev fra Solberg til Stortingets presidentskap. Varselet om redegjørelsen kom dagen etter Ap-leder Jonas Gahr Støres krav om at statsministeren måtte stille opp i Stortinget for å forklare hvorfor Norge ikke kan stille med et fartøy i Middelhavet før 1. august.Et flertall av partiene på Stortinget mener Norge må bidra med et skip i Middelhavet så snart som mulig og lenge før regjeringens oppstartsdato 1. august.

Ifølge Solberg er 1. august en dato som er valgt av EU.

— Det skal innpasses i den strukturen de har. Hvis det er behov og ønske, kan vi stille tidligere, sa hun under en pressekonferanse med Høyre tirsdag.

Den forklaringen er ikke tilstrekkelig for Ap-leder Jonas Gahr Støre.

— EU, FN og hjelpeorganisasjoner varsler om en akutt krise. Vi ser daglig sterke bilder som ruller over skjermen fra denne katastrofen. Da mener jeg at sjøfartsnasjonen Norge må kunne stille før 1. august. Rederiforbundet sier at de kan ha fartøy klar på mye kortere varsel, og vi er vant til å mobilisere raskt i slike krisesituasjoner. Så derfor vil jeg vite hva som er statsministerens argumenter for hvorfor vi ikke kan gjøre det nå, sa Støre til NTB tirsdag.

Når redegjørelsen skal finne sted er ikke avklart.

Samtidig fortsetter et stort antall flyktninger å ankomme Italias sørkyst. Bare onsdag var det ventet nær 1.000 reddede personer, ifølge Den internasjonale flyktningorganisasjonen (IOM).

— 446 personer kommer til Augusta og omtrent 500 til Salerno, sier Flavio Di Giacomo fra IOM til TT.

Flyktningene som går i land i Augusta kommer fra Syria, Egypt, Sudan og Gaza. Rundt 60 av dem er barn. Både politi og mannskaper fra Røde Kors og FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) er på plass for å ta dem imot.

Det tar ofte flere dager før passasjerene i båtene som berges får komme til en havn der de kan gå i land. I tillegg kan det være en annen havn enn den første de kommer til. Båten i Augusta ble reddet tirsdag etter å ha vært på havet i en uke.

— Det er veldig komplisert logistikk, og vi trenger mer samordning, sier Itaii Virri hos IOM.

Svært få av flyktningbåtene kommer seg fram til Italia for egen maskin. De aller fleste reddes til havs.

— Smuglernes båter blir bare dårligere og dårligere, og det er nesten umulig å dra hele veien til Italia med dem. De består av råttent treverk og er ofte bygget med teip. Det er forferdelig, sier Di Giacomo.