For dronningens del var følget av det helt konkrete slaget. Om bord på kongeskipet Norge fulgte hun MS Nord-Norge inn til siste anløp i Kirkenes.

Litt etter skjema kunne trossen kastes for siste gang på det som har blitt en fem dager lang triumfferd langs kysten. Hurtigruteskipet som har trukket over 2,6 millioner nordmenn til TV-skjermen, var pyntet fra baug til hekk. I sann maritim festånd flagret samtlige signalflagg fra master og piper.

Avsluttet i solskinn

På kaia i Kirkenes sto en feststemt forsamling og ventet i strålende solskinn. I tillegg til feststemte finnmarkinger hadde samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) møtt fram.

Det var en passende avslutning på et TV-eksperiment som har vokst seg stadig større ettersom Nord-Norge har seilt langs kysten i det NRK kaller «verdens lengste direktesending». Tempoet har vært langsomt — nærmest meditativt, ifølge noen - og budsjettet på 2,5 millioner kroner må sies å være moderat. Likevel er det en til tider imponerende logistikk som ligger bak.

Alle som har vært på tur i Norge, vet at geografien ikke alltid innbyr til enkel kommunikasjon. Noen steder langs ruten er det ikke engang mulig å sende via satellitt. Et par steder har produsentene «jukset» og sendt korte opptak, men de har også utplassert folk på den «ytterste nøgne ø» for å videresende signalene fra produksjonssentralen om bord.

NRK takker folket

Et imponerende apparat til tross, programsjef Rune Møklebust vet at det ikke bare er NRKs fortjeneste at sjøreisen har blitt en suksess.

— Det norske folk, store som små, har gjort dette prosjektet til en nasjonal folkefest. Takket være dem har vi fått oppleve en herlig blanding av 17. mai og nyttårsaften i over fem og et halvt døgn, sier Møklebust.

Siden starten i Bergen sist torsdag, har nordmenn strømmet ut på brygger, nes, holmer og skjær. En armada av småbåter har avløst hverandre som reisefølge, og enhver anløpshavn med respekt for seg selv har mønstret korps og kor for å møte Nord-Norge og passasjerer og mannskap om bord.

Mye mer enn bare TV

NRKs direktesending av en tur med Bergensbanen i fjor overgikk alle forventninger. «Hurtigruten - minutt for minutt» har engasjert minst dobbelt så mange, et engasjement som strekker seg langt utenfor norske TV-stuer.

I sosiale medier har nordmenn og utlendinger hyllet TV-programmet, Hurtigruten og norsk natur - og påpekt det absurde i å følge med på en båttur i over fem døgn nesten uten kommentarer. Slow TV, ferje-TV og anticruise er noen betegnelser som er introdusert når utlendinger prøver å forstå konseptet.

En stakket stund var Skjervøy et av de mest brukte ordene på Twitter, og #hurtigruten var det offisielle bumerket for alt som hadde med sendingen å gjøre.

Og selv om skipet er i havn, er den virtuelle samtalen ikke avsluttet riktig ennå. På nettet er det livlige - og mer eller mindre seriøse - diskusjoner om hva det neste langsomme TV-prosjektet burde bli. (©NTB)

Var du hektet på Hurtigruten? Fortell i feltet under.