Et samarbeid mellom de norske nettavisene, Innholdsnett, og firmaet eSolutions ble inngått onsdag. eSolutions skal for fremtiden levere betalingsløsninger for norske nettaviser.

Andre signaler er kommet den siste tiden: Aftenposten tar nå betalt for at folk hver dag kan se på internett det som står i papirutgaven av Aftenposten. Bergensavisen har nylig innført betaling for at folk via ba.no skal kunne grafse i skattelistene som ligger ute på BAs nett.

Dagbladet har gjort det klart at de en av dagene vil ta betalt for et fotballspill avisen har på sine nettsider. Og TV 2 Interaktiv vil fra neste år kreve penger for alt som er unikt på tv-stasjonens nettsider.

Sjefredaktør Gunnar Stavrum utelukker heller ikke betaling for nyheter på nettet ý hvis konkurrentene vil gjøre det samme. Det ryktes også at VG har planer om betaling, men ingenting er bekreftet ennå.

Fiasko så langt

Men vil folk ha nettjenestene hvis de må betale for dem?

Så langt tyder lite på det. Bergensavisens forsøk har vært fiasko så langt. Kanskje først og fremst fordi folk kan få tilgang på de samme skattelistene gratis gjennom Bergens Tidendes nettavis.

Dette kan også bli et eksempel på at nettavisene må samarbeide for at man skal få kroner igjen. Og svært mye peker i retning av at de store nettavisene i Norge nå blir enige om felles løsninger.

Bergens Tidende avventer

— Så langt har vi ikke vurdert å ta betalt for nyheter og tjenester vi legger ut gjennom bt.no, sier adm.direktør Didrik Munch i Bergens Tidende.

— I dag tjener vi faktisk penger på rubrikkannonsene på internett, gjennom Finn-samarbeidet. Der er det helt klart et marked. Men ellers er det vanskelig å få inntekter på annonser i tilknytning til redaksjonalt stoff og andre tjenester. Og det er ingen tvil om at også Bergens Tidende fortløpende vurderer hvordan vi skal få inntekter gjennom bt.no, sier Munch.

— Hvor lang tid vil det gå før BT tar betalt for nyhetstjenesten på internett?

— Vi ønsker inntekter fortere enn svint, men ser også problemene. Vi vurderer det imidlertid slik at det er helt nødvendig at BT er på nett, og så må vi finne løsninger som i alle fall får satsingen til å gå i balanse.

— Vi har tidligere sagt at vår internettsatsing skal være lønnsom i løpet av tre år. Nå er det to år igjen. Og vi har ingen hellige kuer i denne sammenheng. Men heller ingen konkrete planer om innføring av betaling.

— Nå er hovedmålet å få flest mulige lesere på internettsidene våre, sier Munch.