ØYULF HJERTENESJAN M. LILLEBØ (foto)

For mange er det en årlig hendelse. Når kalenderen viser tosifret i desember, dumper en god kunde eller leverandør innom med et kort, en kvast blomster eller finere varer fra Vinmonopolet.

Bør du ta imot?

— Det er veldig stor forskjell på hvem som får eller ikke får julegaver fra forretningsforbindelser. Presset er gjerne størst på ledere og folk i innkjøperroller, sier Erik Lundeby, etikkansvarlig i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

— Er du i denne gruppen skal du være ekstra forsiktig med hva du sier ja til.

Småbedrifter slurver

På nyåret vil NHO legge frem en veiledning som skal hjelpe bedrifter med å avklare hva som er greit og ikke greit når det gjelder gaver fra andre enn egen sjef.

Store bedrifter har som oftest klare retningslinjer på hva du kan si nei og ja til. I små og mellomstore bedrifter er bevisstheten ikke alltid like god, ifølge Erik Lundeby.

Han mener flere forhold bør være med i vurderingen av hva som er akseptabelt å ta mot:

n Hvorfor får du denne gaven?

n Er du i en tilbuds- eller forhandlersituasjon med de du får gaven av?

n Gis gaven til deg personlig eller til selskapet?

n Gis gaven skjult eller åpent?

n Er det greit om sjefen vet om gaven?

Gaver kan påvirke

Dersom bedriften har retningslinjer for hvilke julegaver du kan ta imot, blir det også lettere å avvise gaver du vet du ikke bør si ja til.

— Kan du vise til et internt regelverk blir avslaget mindre fornærmende. Det gjør det lettere for den enkelte ansatte å takke nei, sier Erik Lundeby.

Han mener relasjonsbygging med et faglig innhold er lettere å forsvare enn gaver eller turer som lett kan oppfattes som smøring.

— Det kan være mange grunner til å ha det gøy sammen, men generelt bør egen bedrift da betale, påpeker Lundeby.

Alexander Cappelen understreker at det ikke er noe galt i seg selv verken å gi eller motta gaver i førjulstiden. Cappelen er leder for senter for etikk og økonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH).

— Det viktigste er full åpenhet om enhver form for gaver. Selv små gaver kan påvirke en beslutningstaker og svekke evnen til å ta beslutninger som er til det beste for bedriften, sier han.

- Lodd ut gaver

De etiske problemene oppstår når den som mottar gaven er i posisjon til å favorisere den som kommer med gaven, slik innkjøpssjefer ofte er. Ifølge Cappelen har imidlertid terskelen for hva som er greit gått ned de siste årene.

— En utfordring oppstår i situasjoner hvor man er usikker på om man bør motta en gave, for eksempel en flaske vin, en konfekteske eller liknende, men samtidig mener det vil være frekt å returnere gaven, sier han, og fortsetter:

— Slike situasjoner kan håndteres ved at bedriften samler inn gavene og lodder dem ut etterpå blant alle ansatte.