Dette er de viktigste funnene i en helt fersk, landsomfattende undersøkelse for kundetilfredshet innenfor mobil-, fasttelefon og bredbånd utført av EPSI Rating.

Mens kjempen Telenor sliter med å finne tilbake til suksessformelen fra 90-tallet, er de mellomstore og små selskapene som topper listen.

Chess best

Chess er best i klassen og har økt sin kundetilfredshet kraftig fra i fjor og ligger på en klar førsteplass når det gjelder tilbakemelding fra sine kunder.

Telenor klarer ikke å slå disse selskapene på et eneste område som gjelder kunderelasjoner.

Kundetilfredsheten blant mobiltelefonkundene på privatmarkedet økes fra i fjor, mens den ligger litt under på bedriftsmarkedet. Kundenes forventninger i alle telekommarkedene er så høye at ingen av operatørene klarer å leve opp til forventningene.

Alle mobiloperatørene kan glede seg over økt kundetilfredshet, bortsett fra Tele2 som må tåle en tilbakegang.

Tele2 som hadde en markant økning i fjor, har falt noe tilbake, men ligger fremdeles som den beste av de store mobiloperatørene.

NetCom har økt sin kundetilfredshet og ligger mellom Tele2 og Telenor.

Image og service

EPSI måler og analyserer et stort antall aspekter ved kunderelasjonen til mobiloperatøren, som for eksempel image, forventninger, produktkvalitet, servicekvalitet og verdi for pengene.

De mindre mobiloperatører ligger helt på topp på alle delmålingene.

Innenfor markedet for mobiltelefon på bedriftsmarkedet er NetCom vinneren med høyest kundetilfredshet, mens Telenor igjen ligger lavest på kundetilfredshetsindeksen.

Undersøkelsen omfatter 3122 intervjuer med privatpersoner og bedrifter.

Stavanger Aftenblad/Bergens Tidende