Dundrende hodepine, kvalme og stikkende angst for hva som egentlig skjedde på den store nyttårsfesten i går. Hvis dette lyder kjent er du absolutt ikke alene. 1. januar er den definitive dagen for kollektiv bakrus.

Det er kanskje en mager trøst akkurat nå, men om noen timer føler du deg sannsynligvis mye bedre. I mellomtiden kan du teste ut tipsene våre og håpe at de kan hjelpe kroppen gjennom den verste påkjenningen.

Tørre kropper

Mye av bakrusen skyldes at kroppen er uttørket etter festen. Etterhvert som alkoholen går inn, frigjøres et hormon som gjør at nyrene sender ut mer urin. Dermed begynner man å løpe mer på do. I samme slengen forsvinner mineraler og salter som kroppen trenger, og allmenntilstanden blir dårlig.

Som om ikke det var nok, så begynner hjernehinnene å gnisse mot hverandre på grunn av væskemangelen. Hemming av nervebaner kan også gi skjelving på hendene.

For å unngå bakrus fullstendig er eneste løsning å drikke svært lite eller ingenting. Men når skaden først er skjedd er den aller viktigste medisinen å drikke.

1. Drikk mye. Den uttørkede kroppen din er desperat etter å gjenopprette væskebalansen. Er du veldig dårlig kan det være vanskelig å få i seg nok drikke, men prøv å tving det ned likevel. Cola er kjent for å fungere godt mot fyllesyke. Melk er også bra (hvis kvalmen ikke er altfor sterk). Ellers kan du prøve med jus og drikkeyoghurt.

Det finnes de som sverger til en øl eller en drink for å dempe det verste ubehaget dagen derpå, men dette er ikke nødvendigvis en god løsning i det lange løp. Hvis du likevel velger alkoholen skal det beste være en banan-vodka-smoothie, ifølge den danske legen Jerk W. Langer. Banan fører til at hjernen produserer mer serotonin som virker positivt på humøret. Vodkaen nedsetter nedbrytingen av alkohol. Les flere av rådene til den danske legen her.

2. Spis mye. Press ned litt frokost, selv om du ikke har lyst på. I tillegg til væskebalansen er det viktig at kroppen får erstattet mineralene som forsvant i do under festen. Kraftig mat med litt salt er bra. Egg, bacon, grovt brød eller en hamburger er gode alternativer. En banan uten vodka er heller ikke dumt. Men unngå søtsaker. Det fører bare til fallende blodsukker. Desto større frokost desto fortere klarer kroppen å komme seg ovenpå. Husk å drikke masse til maten!

3. Medisin. Allergimedisin er et velkjent middel mot bakrus. Men det virker bare hvis det tas før fyllesyken setter inn. I dag er det altså for sent. Noen sverger også til smertestillende tabletter som paracet når skallebanken blir for sterk. Av og til kan det være nødvendig. Men husk at hodepinen er et signal på at kroppen er i ubalanse og trenger hjelp til å komme i gang igjen.

4. Hvile. Sov så lenge som mulig. Gå gjerne til sengs igjen etter frokosten hvis det kjennes best. Unngå mye støy, høye lyder og mange mennesker. Dette er dagen for å sløve foran tven, ikke for familietreff.

5. Frisk luft. Hvis du på et eller annet tidspunkt orker tanken på å gå lengre enn til kjøleskapet, kan det være en god ide å komme seg ut. En liten gåtur (kanskje for å kjøpe hamburger) kan være det som skal til for at du klarer å komme deg gjennom årets første dag. Men unngå å svette. Det forverrer væskebalansen.

Hva er ditt beste råd mot bakrus? Diskuter saken under!