Det er blant rådene fra Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) for hvordan du unngår å bli lurt av kortsvindlere.

Informasjonsrådgiver Helene Lund i FNH oppfordrer alle til å følge med på kontoutskriften fra banken, og melde fra raskt om man oppdager transaksjoner som ikke stemmer.

Banknæringen liker ikke at mange legger kortet igjen i baren, og dermed mister kontrollen på kortet.

— Vår oppfordring er å aldri slippe kortet av syne.

Et av rådene fra Forbrukerrådet er å sørge for å få kortet tilbake straks du har gjort et kjøp. Her er flere anbefalinger fra rådet:

  • Pass på kortet som det var penger.
  • Sjekk om beløpet stemmer før du signerer en regning.
  • Ta vare på kvitteringer og sjekk at de stemmer med kontoutskriften. Hvis ikke, ta kontakt med banken med en gang.
  • Oppbevar aldri PIN-koden sammen med kortet. Pass på at ingen ser PIN-koden din når du taster den inn.
  • Ta med kvitteringer når du har brukt kortet.
  • Meld fra med en gang til din egen bank eller kortselskapet dersom du mister kortet, eller det blir stjålet. Utenom åpningstiden kan du ringe bankenes meldingstjeneste 80030250, hvorpå kontoen sperres for uttak.
  • Har kunden opptrådt aktsomt er det Visa eller MasterCard som tar støyten. Kunden vil ikke bli belastet for tapet, sier Alf Erik Kvaal, sjef for privatmarkedet i DnB Nor i Bergen.