Aldri har en nasjonal transportplan høstet så mye anerkjennelse, fra hold som NHO og LO, og fra kommentatorer i kritiske aviser, skriver Aftenposten.

Ikke minst er det de store pengesummene som imponerer.

Planen ble lagt frem fredag formiddag, av statsminister Jens Stoltenberg (Ap), samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) og miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV).

Flere aviskommentatorer skriver at opposisjonen skal få problemer med å overby dette. Og selv Gardermo-utbygger Bjørn Sund, som i årevis har vært en kritiker av norske regjeringers måte å bygge vei og jernbane, ser klare fremskritt

Ikke fullt så imponerende?

Men tar Regjeringens transportplan seg bedre ut ved første øyekast enn hvis man går grundigere inn i den?

Aftenposten har gått gjennom noen av planens viktigste poster. Som dokumenterer følgende:

Fergene fortsetter å seile

Første uken i mars lekket Regjeringen til NRK Dagsrevyen at Vestlandet skulle få fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim.

Jubelen sto i taket, og flere regionledere slapp seg løs med uforbeholdne hyllester.

Fergefri E39 vil redusere reisetiden med syv timer fra dagens 20, heter det i NTP.

Men som NRK etterpå selv var inne på, på sine nettsider, foreløpig er det bare ett av syv delprosjekter langs E39 der det ligger an til at fergen skal forsvinne.

Nemlig forbindelsen over Boknafjorden i Rogaland.

Det drysses milliarder av kroner over veistrekninger mellom fergestrekningene. Men ikke et eneste av de spektakulære broprosjektene lenger nord som Aftenposten omtalte tidlig i mars ligger altså foreløpig an til å bli realisert.

Fergene, de skal fortsatt gå, i hele tiårsperioden som transportplanen gjelder for.

Arnstad svarer:

— Først vil jeg si at Boknafjorden er det største fergeavløsningsprosjektet av alle, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

— For de andre har vi lagt inn i planen midler til å fortsette planleggingen. Men vi har med en lang rekke utbedringer på veistrekningene mellom fergene, og fastholder ambisjonen om fergefri E39 på 20 år, sier hun.

Kortere reisetid:

Det oppnås betydelige reisetidsgevinster på følgende veistrekninger, skriver Regjeringen i NTP, altså om alle forbedringene på riksveiene som er planlagt blir gjennomført. Rapporten lister så opp følgende:

  • Oslo-Hemsedal-Bergen: ca. 27 minutter. (I dag 7,36)
  • Oslo-Dombås-Trondheim: ca. 35 minutter. (I dag 7,16)
  • Stavanger-Bergen: ca. 15 minutter. (I dag 4,56).
  • Ålesund-Trondheim: ca. 17 minutter. (I dag 5,48 timer). Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er imidlertid ikke imponert over tidsbesparelsene.

— De burde vært betydelig større, langs disse stamveiene, og traseene burde vært langt mer effektive, sier næringspolitisk direktør Vilrid Femoen i OFV.

— Vi har regnet ut at tidsbesparelsene for alle veiprosjektene i NTP tilsammen, over 10 år, er 296 minutter. Potensialet, derimot, er mellom 1300 og 1800 minutter, sier Femoen.

Arnstad svarer:

— Spart reisetid er bare ett av flere mål i NTP. Et annet er å gjøre veiene mer trafikksikre. Vi kan ikke bare bruke penger på det som sparer tid, vi må prioritere mellom flere hensyn, sier Marit Arnstad.

Mest penger kommer sent

508 milliarder pluss bompengeinntekter er en formidabel sum. Det tilsvarer et halvt statsbudsjett.

Men langt den største andelen av statens bidrag kommer i transportplanens første periode.

Det er disse fire første årene, 2014 til 2018, som virkelig gjelder i en NTP. For de siste seks er formuleringene i NTP langt mindre forpliktende.

Om fire år ligger det dessuten en ny nasjonal transportplan på bordet, som kan velte om på planene for perioden 2018-2024.

Arnstad svarer:

— Vi bruker 35-36 prosent av pengene i den første fireårsperioden. Dette er ikke noe oppsiktsvekkende, i forhold til tidligere NTPer. Jeg synes denne fordelingen er rimelig, sier Marit Arnstad.

Kan endre planer likevel

Jens Stoltenberg, som hittil har vært en innbitt motstander av å finansiere samferdsel på en annen måte enn gjennom de årlige statsbudsjettene - og bompenger - flagger en ny modell.

Penger til prosjekter, som Follobanen, og ev. strekninger på E39 og andre InterCity-strekninger, skal sikres ved at de "innarbeides" i budsjettene.

En totalsum skal beregnes tidlig, og så skal enhetene i Veivesenet og Jernbaneverket som styrer utbyggingen kunne varsle om behov.

Men satt på spissen kan en regjering under behandlingen av et statsbudsjett fortsatt velge å la være å prioritere de "prioriterte prosjektene", påpeker bl.a. Høyres statsministerkandidat Erna Solberg.

E18 vestover fra Oslo:

Morgenen samme dag som NTP ble lagt frem kunne NRK Østlandssendingen fortelle at Regjeringen ga grønt lys for oppstart av kraftig utvidet E18 vestfra mot Oslo.

Det blir seksfelts motorvei, med greiere avkjøringer, egne kollektivtfelt og trygge sykkelveier i begge retninger.

Men regningen sendes i all hovedsak til bilistene. Kun 22 av beregnet pris på 80 mrd. kroner er statens bidrag.

- Tror folk forstår

— Marit Arnstad, kan du skjønne at folk opplever transportplanen som mindre blendende ved andre og tredje øyekast?

— Nei. Jeg opplever at folk er veldig klar over hva som kommer i første del av NTP-perioden, og i siste del. Senest på et møte jeg har vært på i Trøndelag lørdag ser jeg at folk har lagt merke til dette, sier Arnstad.

— Det som er viktig for folk er to ting, at planleggingen fortsetter for fullt, og at vi gjennomfører det vi lover, år for år. Der mener jeg vi har en god record, sier hun.