TEKST: HEGE HAMMERSLAND

FOTO: PAUL S. AMUNDSEN

— Disse kjolene får meg til å føle meg som en prinsesse. Rett og slett en skikkelig prinsesse. Dette må være alle jenters drøm, sier Ailar og stryker hånden over silke og håndbroderte blonder.

— Jeg blir helt rørt når jeg ser dere, sier bergensdesigner Hamid mens han retter på kjolene til Ailar og Ruby før showet til Sadouni Couture på Det Norske Teatret i Oslo.

De to modellen har navn som prinsesser, sminke som 20-talls sigøynerpiker og hår som en indisk utgave av Star Wars-prinsessen Leia. Men bare silke, blonder og perler formet under kyndige hender kan gi den helt ekte prinsessefølelsen.

Haute couture

Moteskaperen Hamid Badavi-Nejad er den ene halvdelen av duoen som skjuler seg bak navnet Sadouni Couture. Fra Bergen til Moteskolen Esmod i Oslo, via flere store designere i Paris og til Oslo igjen, har bergenseren samlet utmerkelser og bygd et solid yrke i motebransjen.

Som nyutdannet motedesigner ble Hamid valgt ut til å jobbe med sin egen kolleksjon i Paris. Like før avreise møtte han samboer Trude Askjem, som også var på vei i samme retning for å fortsette designutdannelsen. De to flyttet sammen til motemetropolen og begynte etter hvert å jobbe sammen på flere kjoler.

Bak slottet

Sommeren 2003 oppfylte de en drøm og åpnet egen butikk og studio bak slottet i Oslo. Hos Sadouni Couture varierer prisene fra fem til tretti tusen per kjole. Kundene fra tjue til femti. Alle prinsesser på jakt etter den helt spesielle kjolen til den helt spesielle kvelden.

— Her kommer de som har lyst på en kjole som ingen andre har. Enten har du råd til det eller så har du det ikke. Hvis du har råd, kjøper du den, sier Hamid.

Designerparet er av de få i Norge som satser på haute couture, med kjoler designet og sydd for hånd spesielt til hver kunde. Her trenger ingen å frykte synet av sin egen kjole på den andre siden av festbordet.

Får pikene til å danse

Hamid og Trude lever sammen, reiser sammen og designer sammen. Selv tror de hemmeligheten bak en vellykket prinsesse kommer av at de utfyller hverandre som designere. Hamid har de store og flotte ideene. Trude er opptatt av at kjolen skal passe kroppen.

— Vi finpusser hverandres ting, sier Hamid.

— Vi imponerer oss selv. Kjolene blir ofte noe helt annet enn både han og jeg har tenkt, sier Trude.

Ideen bak en kjole blir ofte til på en kveldsstund i butikken med musikk og dans. Så begynner selve jobben, som ofte tar mellom en og to ukers tid. Prosessen begynner med at kunden velger et stoff hun liker, så draperer designerne det på kroppen og ser hva som fungerer best.

Deretter blir kjolen sydd i lerretsstoff og mønsteret finpusset før silke, blonder og perler kommer til sin rett.

— Alle som er inne i butikken vår og prøver kjolene våre føler at de må danse, sier Hamid.

— Mange vil rett og slett ikke ta av seg kjolene igjen, ler Trude.

Orientalsk og nordisk

Over blankpolert parkett under ranker av silkeblomster dukker Hamid og Trude opp på catwalken. Det er deres første moteshow sammen etter at de startet Sadouni Couture. I hendene har de en modell, en saks og to knappenåler. I løpet av et drøyt minutt viser de hvordan et stykke silkestoff kan draperes til en festdrøm i pastell. Deretter strømmer sommerens sarte silkeprinsesser gjennom rommet til arabiske rytmer fra Missy Elliot, Chemical Brothers og Sarah Brightman. Hamids iranske opphav er like tydelig som den skandinaviske kjøligheten.

På første rekke sitter Nils-Christian Ihlen-Hansen fra Moteskolen Esmod. Han har fulgt Hamid siden han gikk på skolen:

— Det var spennende å se siden det er lenge siden jeg har sett klærne hans. Det er morsomt at han satser på haute couture i Oslo. Jeg tror nok dette passer til en liten kjøpekrets.

Når Hamid og Trude snart gifter seg, er det Hamid som designer kjolen og Trude som lager den.

— Han skal jo ikke se den, ler Trude og griper Hamids hånd etter showet.