«Amor Fati — Elsk din skjebne» lyder en boktittel. For vårt fremtidige statsoverhode blir utfordringen å kunne forsone seg med sin skjebne. Lære å forene den offentlige og private rollen uten at det blir for stor dissonans.

Kronprins Haakon har selv gjort seg mange tanker om dette dilemmaet. I boken «Haakon» av Fredrik Wandrup, sier han blant annet følgende om å sette et barn til verden, spesielt den som blir eldst:

«Men fortsatt synes jeg det vanskeligste er tanken på å skulle overbevise barna mine om at dette er riktig for dem, uansett hvem de er og hva de selv måtte ønske. Dette er ditt lodd i livet. Vær så god. Her er avtalen ferdig underskrevet - før du ble født.»

Storebror å bryne seg på

På Skaugum vil prinsessen få storebror Marius Borg Høiby (7) å bryne seg på. Marius er allerede skolegutt. Den lille prinsessen vil de første årene få en praktikant som tar seg av både henne og Marius når kronprinsparet representerer, reiser eller har administrative oppgaver på Slottet. Både kronprins Haakon og prinsesse Märtha Louise gikk i Føyka barnehage. Om de første årene i lek med andre barn på Skaugum, forteller kronprinsen:

«Vi gjorde alt mulig galt, som andre unger. Vi smugrøykte og gikk på epleslang. Vi syklet rundt omkring, lagde hytte i skogen eller overnattet i telt ute i hagen.»

Kronprinsparet har valgt å la Marius gå på Jansløkka skole, som ligger bare et steinkast unna deres hjem på Skaugum. Mest sannsynlig vil tronarvingen også begynne her, fordi kronprinsparet har et sterkt ønske om at deres barn i størst mulig grad skal ha en normal oppvekst.

Egen plattform

Kronprinsparet vil naturlig nok oppdra sine barn ut fra sine erfaringer og bakgrunn. Å skulle arve en trone er sjelden noe man bråvåkner til. Erkjennelsen av den skjebnen kommer gradvis, som i en prosess.

Tronarvingen bærer med seg arven fra kong Haakon, kong Olav, kong Harald og sin far kronprinsen. De vil være hennes fremste forbilder samtidig som hun skal skape sin egen plattform og finne sin egen vei.

Aftenposten/Bergens Tidende