Bergen kommune har vedtatt å bruke to millioner kroner på å gi sine sjåfører opplæring i å endre kjøreatferd. Målet er å få til sammen 1500 sjåfører til å opptre mer miljøvennlig i trafikken.

Bt.no tok kjøretime hos trafikklærer Einar Nystad for å finne ut hvordan man blir en mer miljøvennlig trafikant. Vi satte oss bak rattet og kjørte slik vi vanligvis pleier å gjøre i bytrafikken, først uten avbrytelser fra trafikklæreren.

Etter ti minutter begynte han å gi sine instruksjoner. Derfra og inn ble det en helt annen, og langt mer miljøvennlig kjøretur.

Se video fra kjøreturen her

– Ikke vanskelig

– Det er ikke så vanskelig som folk tror. Det handler mest om å være bevisst på hvordan du bruker pedaler og gir, sier Nystad.

Han gir følgende råd:

  • Kjør slik at du unngår for mange stans. Hver gang du setter bilen i gang, krever det ekstra drivstoff.
  • Brems ned i god tid før rødt lys. Klarer du å holde bilen i fart til det blir grønt, har du spart drivstoff.
  • Hopp over gir når du setter fart på bilen. Gå gjerne direkte fra 1. til 3. gir, og fra 2. til 4.
  • Foreta en jevn fartsøkning når du går fra 50— til 80-sone.
  • Forsøk å la bilen rulle på giret i slakke nedoverbakker, uten å røre på gasspedalen.

– For eksempel kan bilen rulle mot sentrum på femte- eller sjettegiret mot sentrum i Løvstakktunnelen, uten at du rører gasspedalen. Da er drivstoff-forbruket lik null, sier Nystad.

Se video fra kjøreturen her

Mer behagelig Han ser også andre fordeler ved å endre atferd i trafikken.

– Passasjerene får en mer behagelig kjøretur, og faren for at du blir innblandet i trafikkuhell reduseres betydelig, sier den erfarne trafikklæreren.

Det er ikke bare ved bykjøring han ser gevinster ved å legge om kjørestilen.

– Det samme gjelder for landeveiskjøring. Ved å unngå brå bevegelser, sparer man drivstoff, understreker han.

– Kan ikke slik kjøring skape irritasjon hos andre trafikanter?

– Det bør ikke gjøre det.

Takgrind og skiboks av

Einar Nystad trekker også frem et annet drivstoffsparende tiltak.

– Mange kjører rundt med takgrind og skiboks uten at de er i bruk. Da bruker bilen ti prosent mer drivstoff. Ta disse innretningene av når du ikke har bruk for dem, lyder oppfordringen hans.

Hva synes du om rådene? Er det verdt å legge om kjørestilen? Diskuter saken i kommentarfeltet her!

BTV: