Premièreturen går til New York. Til neste år, når han får flere nye Dreamliner-fly, får han kapasitet til å kaste seg inn i det virkelig store og globale spillet.

Da vil markedet for første gang se at Kjos åpner langdistanseruter som går utenom Skandinavia.

- Ja, da vil man for første gang se et mønster på hvordan Norwegian vil fly i fremtiden. Norge, Sverige og Danmark er et begrenset marked, tross alt. Veksten i langdistansetrafikken vil helt klart komme utenom Skandinavia, sier Kjos til Aftenposten.

Fremmede navn

Det innebærer at Norwegian blir stilt overfor en helt ny og tøffere konkurransesituasjon. Aftenposten har sett den presentasjonen Kjos bruker overfor utenlandske investorer og der han lister opp det som blir hans nye konkurrenter.

De heter JetStar, Air Asia X, Scoot og Cebu Pacific. Dette er selskaper som har eiere med dype lommer og et aggressivt blikk på nye langdistanseruter.

- Den globale liberaliseringen av luftfarten gir oss store muligheter, men også beintøff konkurranse med utenlandske selskaper. Mange av disse er selskaper nordmenn ikke har hørt om engang. De har også splitter nye fly, er effektive og kan drive med lave kostnader, sier Kjos til Aftenposten.

Derfor vil han løfte Norwegian Long Haul, som selskapet heter, til et nivå der det skandinaviske markedet blir for smått.

Nye baser

Bjørn Kjos vil starte flere direkteruter fra Asia til store byer i Europa, der Bangkok-London kan bli den første siden selskapet allerede bygger opp en base på Gatwick-flyplassen. Forøvrig ser han på ruter til Berlin, Amsterdam og Paris. Senere kommer Afrika og Sør-Amerika.

- Jeg ser for meg at vi får minst to baser i Asia. Bangkok er bare en begynnelse fordi vi har en stor Skandinavia-trafikk dit. I løpet av et par års tid vil det også være naturlig å ha en base i USA. Da snakker vi om østkysten, og bemannet av amerikanske ansatte på amerikanske vilkår. Dette er noe vi ser på akkurat nå.

100 nye kabinansatte er rekruttert i Bangkok. Han skal ha ytterligere 40. 50 piloter er også på plass.

-  Noen av dem har solid langdistanse-erfaring fra flyselskaper som Singapore Airlines og Emirates, men også fra europeiske konkurrenter som KLM, Ryanair og EasyJet.

Fullt trøkk

Det er fra Asia den virkelig store bølgen av nye ferie— og fritidsreisende kommer, og det med fullt trøkk om få år. Kjos snakker om mengder opp til en halv milliard mennesker som vil til Europa på ferie- og fritidsreiser. Da vil Kjos være der med sine Boeing 787 Dreamliner-fly.

Flysjefen er ikke redd for å bli en spurv i tranedans når han nå kaster seg inn i et marked der Norwegian er et fullstendig ukjent merkenavn, og mot aggressive konkurrenter som er godt etablert i sine hjemmemarkeder.

- Å være kjent aktør betyr ikke alt. Når vi går inn i et nytt marked er det to ting som gjelder: Du må ha et godt produkt, og en god pris. Kan du ikke konkurrere på pris, vil du aldri kunne klare å konkurrere. I dag er det så enkelt å finne de billigste billettene at det greier folk å finne i løpet av et minutt. Slik er verden blitt, sier Kjos og smiler.

Derfor akter Kjos heller ikke å pøse millioner av kroner inn i store og dyre reklamekampanjer i det nye og enorme Asia-markedet.

— Verden har forandret seg også på dette området. Vi gjør nesten ikke tradisjonelle reklamefremstøt hverken i Spania eller England, der vi også satser med nye baser og nye ruter. Vi velger å gå opp det digitale sporet. Folk i Asia er enkelte steder enda mer digitale enn det vi er, sier han.

Striden med norske myndigheter om bruk av thailandsk mannskap på flyene, har han lagt bak seg.

- Slik det ser ut nå, vil alle fly i langdistanseflåten bli registrert utenfor Norge siden vi ikke får anledning til å bruke norskregistrert fly med thailandsk mannskap i Norge, sier Kjos.

Merkevareekspert: Smart å satse digitalt

— Det virker som en god plan Norwegian har her. De bygger stein på stein og satser på den digitale salgskanalen. Jeg tror de vil lykkes.

Tor W. Andreassen er professor og instituttleder ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI og er blant landets fremste eksperter på merkevarebygging.

Han sier Norwegian ikke skal være redd for å satse i et marked der de ikke er kjent fra før.

- Mye av billettsalget foregår på nettet. Så lenge Norwegian finnes i de store søkemotorene folk bruker og samtidig har gode priser, vil folk kjøpe deres billetter selv om de kanskje ikke kjenner selskapet fra før, sier Andreassen.

Han berømmer dessuten Norwegians evne til å utnytte effekten av å være aktive på sosiale medier som Facebook og Twitter, både for å bygge renommé og bruke disse arenaene som gratis salgskanal.

- Vi skal ikke undervurdere den effekten det har at fornøyde kunder sprer Norwegians merkenavn videre i sosiale medier. Dette er jo et enormt marked, sier Andreassen.

Dessuten mener han Norwegian skårer mye på pris.

- Dessuten ser vi jo hvor mye pris betyr for folks valg av flyselskap. Et eksempel i så måte er Ryanair. De har fått mye negativ oppmerksomhet her i landet, men selger flere billetter enn noen gang. Folk velger pris og er villig til å se bort fra andre negative forhold når andre selskaper er dyrere, mener Andreassen.