En rekke steder i landet raser priskrigen hele året, men ikke alle får være med og konkurrere.

— Oljeselskapene bygger ned de små stasjonene på denne måten, fordi de ofte ikke får lov til å være med i priskrigen. Dermed fyller kundene andre steder, tror direktør Jan Carho.

Tall fra Norsk Petroleumsinstitutt underbygger påstanden hans. I løpet av de siste 30 årene er antallet bensinstasjoner nesten halvert. Bare siden 1999 er det forsvunnet over 320 stasjoner, skriver Handelsbladet FK.

Selv er ikke Carho i tvil om hva som er årsak til priskrigen: automatstasjoner som Jet og Rema Bensin dumper prisene. Siden 1984 er antallet ubetjente billigstasjoner tredoblet, til totalt over 300 stasjoner.

— Vi burde hatt minimum 35 øre per liter i avanse, men må ofte gi bort mye av den for å matche prisene til automatstasjonene, hevder Carho.

Bransjeforeningen mener situasjonen er blitt så prekær mange steder, at myndighetene må gå inn og regulere drivstoffprisene.

Pressetalsmann i Statoil, Knut Hilmar Hansen, sier at veiledende pris er riktig pris for sunn forretningsdrift for forhandlerne.

— Det sier seg selv at en til to kroner under denne prisen vil føre til tap. Å selge med tap er det ingen som kan gjøre i lengden, sier Knut Hilmar Hansen i Statoil.

Hvem som dekker tapet når prisene synker langt under veiledende pris, vil han imidlertid ikke fortelle. Men Hansen er klar på hvem som tjener på konkurransen:

— Det er helt klart kunden. En lav bensinpris er alltid hyggelig for kunden, selv om det spørs hvor lønnsomt det er å kjøre rundt og lete etter det billigste tilbudet, sier Hansen.

Han legger til at drivstoff ofte utgjør under halvparten av omsetningen på bensinstasjonene.