Flere kilder bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at Statoil har bestemt seg for å ilandføre oljen fra oljefunnene Skrugard og Havis. Statoils beslutning blir sett på som en viktig seier for regjeringen.

Pressetalsmann Ola Anders Skauby i Statoil vil ikke røpe innholdet i planene for Skrugard.

— Vi skal presentere planene klokken 12 på tirsdag, sier han til Teknisk Ukeblad.

Lønnsomt med rørledning

Det skapte stor misnøye i Finnmark da Eni bestemte at Goliat-oljen skulle lastes over på skip. Men funnene på Skrugard og Havis inneholder minst dobbelt så mye olje som Goliat. Derfor ser Statoil det som lønnsomt å føre oljen til et stort mottaksanlegg på land.

Valget sto mellom Markop i Kvalsund og Veidnes i Nordkapp. Ifølge Teknisk Ukeblad har Statoil valgt at oljen fra Skrugard-feltet skal ilandføres i Nordkapp.

Skrugard er det store oljefunnet som ble gjort i Barentshavet våren 2011, og som sammen med tvillingfunnet Havis fra januar 2012 inneholder olje av «champagnekvalitet», ifølge Statoil-sjef Helge Lund. De to funnene skal bygges ut under ett.

Døråpner for Barentshavet

Aftenposten skriver også at det nå er klart at Statoil, sammen med lisenspartnerne Eni Norge og Petoro, har bestemt seg for ilandføring via rør i stedet for en offshore transportløsning.

Pressetalsmann Ola Anders Skauby sier at han verken vil bekrefte eller avkrefte Aftenpostens opplysninger om at valget har falt på en rørledning og terminal i Veidnes. Men han har denne kommentaren til Skrugards posisjon på norsk sokkel:

— Skrugard representerer en døråpner for Barentshavet som et nytt kjerneområde på norsk sokkel, og er en ytterligere materialisering av Statoils satsing i nord.

Terminalen med lager og eksportkai skal bygges i Veidnes i Nordkapp kommune, som blir endepunkt for en 280 kilometer lang oljeledning fra produksjonsinstallasjonen på feltet. Derfra skal oljen lastes om og transporteres med skip.

Statoil har tidligere antydet at en slik terminal kan gi rundt 30 nye arbeidsplasser, samt tre ganger så mange i form av ringvirkninger.