Hullet i skipets skrog, som målte 38 ganger åtte centimeter og tok inn mye vann, oppsto ikke som følge av brannen i maskinrommet, skriver Aftenposten.no.

— Hullet i skroget oppsto fordi stabilisatorstaget som stikker ut fra skutesiden fortsatt var ute da skipet la til kai. Det har kommet under kaien og skadet skutesiden, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten til VG Nett.

Passasjerskipet fikk mer og mer slagside ved kai i Ålesund, selv om lensepumpene gikk for fullt.

På det aller mest kritiske fredag morgen, krenget skipet nesten 22 grader.

Oppdaget av dykkere

Først da dykkere ble sendt ned for å sjekke skroget utendørs, ble hullet oppdaget.

Etter at hullet ble tettet, klarte redningsarbeidere å tappe skipet sakte, men sikkert for sjøvann, slik at skipet rettet seg opp igjen - og nå er helt utenfor fare.

Brukes i høye bølger

Stabiliseringsstagene på hurtigruteskipene brukes når det er mye bølger.

— Vi vet ikke hvorfor stabilisatorstagene var ute nå. De kan ha vært brukt da skipet gikk over Stadt, eller kommet ut automatisk da brannen startet, sier Norum til VG Nett.

Han sier at de stagene ikke kunne trekkes inn før skipet la til kai, fordi båten var strømløs på grunn av den kraftige brannen i maskinrommet.

Si din mening i kommentarfeltet under!