• Det er skremmende at brannen utviklet seg så fort, sier maskinsjef Jan Johansen, under dekk på søsterskipet KNM «Rauma».

— Det er vårt verste scenario: En brann i maskinrommet som ikke lar seg slukke.

Sjefen for 2 x 2000 hestekrefter i minesveiperen KNM «Rauma» har hatt noen uvirkelige timer på jobb. Gode kolleger har opplevd alle mannskaps mareritt. Om bord i en båt bygget i brennbar glassfibersandwich.

— Når en slik brann får utvikle seg i plastmateriale, blir brannen heftig. Båtene våre er intet unntak, sier løytnant Jan Johansen.

- Blir litt skjelven

Sammen med sjef for Haakonsvern orlogsstasjon, kommandør Åsmund Andersen, gir han Bergens Tidende en omvisning på søsterskipet til ulykkesbåten. KNM «Rauma» ligger trygt i serviceopplag på Haakonsvern. Den brukes samtidig til kurs for nye mannskaper. For tiden går 36 menige et fem ukers kurs i brannsikkerhet, redning og evakuering. Tre uker er viet brannsikkerhet.

— På et militært fartøy står brannbekjempelse og redningsøvelser svært sentralt. På sjøen drives øvelser kontinuerlig, sier Johansen. Han har opplevd grunnstøtinger, men aldri skipsbrann.

— Det er klart man blir litt skjelven av slike ting, sier han.

- Selv stål brenner

— Men hvordan kan et moderne fartøy bygget og rustet for sjøstrid gå opp i flammer en fredelig vintermorgen?

— Jeg vil ikke spekulere i årsaken. Men generelt er det brannfare i maskinrom med elektrisk utstyr. Og det kan f.eks. antenne ved en lekkasje, der diesel sprøytes på varme motordeler, sier Johansen.

Stasjonssjef Andersen sier brannfaren er en kalkulert risiko ved denne typen fartøyer.

— En slik brann er altså mulig. Det er jo derfor vi satser maksimalt på brannkontroll, varsling og evakuering. Men selv et stålfartøy ville brenne når varmen blir høy nok, sier han.

Sjefen ved Haakonsvern sier det primære er at besetningen ble reddet. Han mener opplæringen er god nok. Men en undersøkelseskommisjon skal selvfølgelig snu hver stein.