EIRIK DAMSGAARD

— Folk bør huske på at det også er blitt rimeligere å sende en representant for å sjekke mistenkelige historier, sier Svein-Arne Kausland, utreder i Gjensidige NOR Forsikring, Region Vest.

Tusener av nordmenn nyter godt av stadig rimeligere flybilletter til alle avkroker av verden. Med i bagasjen følger mer enn håndkle og solbadolje: Viljen til å bløffe med reiseforsikringen.

Ooops - hotellet husker

Gjensidige NOR kontrollerte i fjor ca. 400 krav om forsikringsutbetaling etter feriereiser. 192 krav ble avslått på grunn av svik eller at vilkårene for utbetaling manglet. Det er 30 prosent flere enn året før.

— I utgangspunktet tror vi på alle kundene våre, og de aller fleste er ærlige. Men noen få utnytter tilliten, sier Svein-Arne Kausland.

I fjor dro han til Gran Canaria med fotoapparat og fire saker i kofferten. Tre svindler ble avdekket, den fjerde hadde gitt uriktige tall. Selskapet sparte ca. 80.000 kroner. Han regner med at selskapet tar en ny tur til høsten.

— Et av «innbruddene» var ikke noe innbrudd. Safen var like hel, og brytemerkene på døren var gamle, sier den tidligere polititjenestemannen, som nå arbeider med å avsløre utro kunder.

Svindlere er neppe klar over hvor god hukommelse - eller hvor ubehagelige minner - lokale hotellansatte har om enkelte gjester. Og kanskje til enkeltes bekymring: Det er ikke uvanlig at de fører journaler.

For sent å angre

— Hvis man har gått på fylla og brukt opp pengene sine, og kranglet med noen i resepsjonen, så kan det stå i journalene, sier utredningsleder i Gjensidige NOR, Olav Fjælberg, som ikke legger skjul på at selskapene nå ytterligere vil skjerpe årvåkenheten.

Forsikringsselskapene tar ofte kontakt med reiseselskaper, guider og hotellansatte ved mistanke om misligheter. Oftest er kundens første reaksjonen overfor et hotell, en guide eller en kamerat den riktige. Mange feriesvindlere klasker kortene på bordet når de skjønner at spillet er over. Og nesten like mange tror de kan slippe unna.

— Folk tror det bare er å rekke opp hendene, og si «jeg gir meg». Men vi er langt over grensen for angrefristen. Er det uriktige kravet fremmet, er forsikringssvindelen et faktum. Forsikringsbedragerier blir konsekvent politianmeldt, sier utreder i Europeiske, Askjell Hjellvik.

Fikk fengsel, bot og sparken

I januar 2000 sendte en person krav om erstatning for en koffert med dyre klær som skulle ha forsvunnet. Han hadde vært på jobbreise med noen kolleger, og brukte firmaets kollektive reiseforsikring.

Men en av kollegene som var med på turen avslørte ham overfor forsikringsselskapet. Det endte med at mannen fikk 21 dagers betinget fengsel, 10.000 i bot - og sparken, siden han hadde misbrukt arbeidsgiverens forsikringsavtale.

— Konsekvensen kan være mye større enn folk tror, sier Hjellvik.

Ifølge Hjellvik ender 80-90 prosent av sakene de anmelder i betinget fengsel og bot.