• Jeg er livredd hver gang jeg krysser skinnene, men det er langt å gå til nærmeste overgang, sier Kari Iversflaten.

I går staket hun og venninnen Eileen Nøtsund seg ut på skinnegangen mellom Ustaoset og Haugastøl.

Slik oppførsel blir av Jernbaneverket karakterisert som livsfarlig. De ber skifolket pelle seg bort fra skinnene. Torsdag var et arbeidstog bare et lite sekund fra å kjøre over en liten gutt som hadde falt i skinnegangen.

— Jeg vet det er farlig, men har ikke noe valg. Alternativet er å gå to kilometer på hovedveien. Der raser trailerne forbi i et bankende kjør. Det er enda farligere enn å krysse skinnegangen, sier Eileen Nøtsund.

Ingen respekt

Denne typen utsagn møter liten forståelse hos de fastboende på høyfjellet.

— Vi som bor her oppe har nok litt mer vett enn turistene. For oss er det helt uaktuelt å krysse skinnene, sier Terje Kaupang, eier av Haugastøl Turistsenter.

Han har sett barn og voksne skli ut på skinnegangen kun få minutter før dagtoget dundrer forbi.

— Jeg registrer at de krysser der det måtte passe dem. Ofte bare 100 meter fra en bro. Det virker som om mange har en illusjon om at det er like lett å bremse et tog som en bil. De har null respekt for toget.

Han har flere ganger snakket til turister som krysser jernbanesporet.

— Jeg gjør det noen ganger, men man blir ikke så populær av slikt, sier Kaupang.

Lytter og kikker

Bergenserne Kari Iversflaten og Eileen Nøtsund har feriert på Ustaoset i flere år. Jernbaneskinnene er blitt krysset daglig.

— Jeg er veldig forsiktig. Hver gang jeg kommer ned til skinnene, ser jeg på lyset og lytter lenge, sier Nøtsund.

De to kvinnene hadde ikke hørt om nestenulykken før Bergens Tidende fortalte dem om den i går formiddag.

— Huff. Nå blir jeg enda mer redd. Jeg har selv tatt med meg barn over denne skinnegangen flere ganger, sier Nøtsund.

Venter på dødsulykken

De ansatte i Jernbaneverket sitter bare og venter på en dødsulykke.

— Det viser seg ofte at flere nestenulykker kort tid etter hverandre er et varsel om en katastrofe, sier Geir Wallin, kompetanseleder for Baneproduksjon i Distrikt Vest.

Han sier det er en kolossal påkjenning for lokomotivførerne aldri å vite hva som venter dem rundt neste sving.

— Togene blir stadig raskere og mer lydløse. Det er langt farligere å krysse en skinnegang i dag enn for noen år siden. Samtidig virker det som folk er blitt mer ubetenksomme, sier Wallin.

DØDENS POSISJON: Kari Iversflaten og Eileen Nøtsund fra Bergen tar sjansen på å krysse togskinnene ved Ustaoset. Livsfarlig, mener Jernbaneverket. De regner med en dødsulykke. FOTO: HELGE SUNDE