Tunnelen skal gjøre seilingen tryggere langs ett av kystens mest utsatte områder. Tilhengerne av forslaget som nå foreligger, kaller prosjektet svært fornuftig og mener det vil gi et løft for næringslivet og være en attraksjon i seg selv.

Kritikerne er imidlertid ikke nådige i sin dom over prosjektet som er beregnet til å koste 1,7 milliarder kroner. Ifølge dem er behovet for en skipstunnel rett og slett borte, skriver Aftenposten.

— Dette var en god idé i gamle dager da båtene var små og passerte forholdsvis nær land der havet er farligst. I dag er båtene større og sikrere og går lenger ut. Alvorlige skipsulykker hører historien til, sier professor Knut Samset som leder forskningsprogrammet Concept ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Programmet forsker spesielt på effekter av statlige investeringer, og som er finansiert av Finansdepartementet. Ifølge programmet har uavhengige eksperter gjentatte ganger konkludert med at den samfunnsøkonomiske nytten av en skipstunnel er negativ.

I sin nasjonale transportplan for 2010 til 2019 har regjeringen satt av 200 millioner kroner til planlegging av en skipstunnel. Etter at eksterne konsulenter har kvalitetssikret en konseptutvalgsutredning, skal regjeringen ta stilling til om tunnelen skal bygges eller ikke. Beslutningen gjøres kjent i Nasjonal transportplan som kommer til våren.