Da de overlevende etter «Bourbon Dolphin»-forliset kom inn til Lerwick på Shetland torsdag møtte de den norske havnemisjonæren Reidar Vetvik.

Han snakket med samtlige, som kunne fortelle om en ankerhåndtering som gikk svært galt:

— Slik jeg forsto holdt de på med en ankerkjetting til en plattform, og at det var dårlig vær og mye strøm. Og at de var nødt til å manøvrere båten på grunn av forhold jeg ikke kjenner til, sier han.

— På en eller annen måte var kjettingen kommet over på siden av båten, og vind og strøm begynte å trekke båten rundt. Det endte med at båten trillet rundt på ganske få minutter, sier Vetvik, som har drevet fiskerkafeen Havly Centre i Lerwick i 34 år.

Da båten så begynte å kantre, gikk det svært raskt:

— De som var plassert slik at de kunne komme seg ut, sprang ut. De som fikk fatt i et livbelte tok på seg det, og tok med til andre. Så sprang de over skutesiden etter hvert som båten gikk rundt. Noen kom seg opp i en flåte som hadde åpnet seg opp, sier han

Skip med enorme krefter

Andre som kjenner bedre til denne skipstypen, sier det neppe var selve ankerkjettingen skipet dro opp da det kantret.

Generalsekretær Arnljot Muren i Det Norske Maskinistforbund sier det mer trolig var den såkalte pennant-wiren. Det er en lang wire som er festet til ankerkjettingen like over selve ankeret, og som går opp til overflaten der den er festet til en bøye.

Når ankerhåndteringsfartøyene skal løsne ankeret for å flytte det, trekker de inn denne wiren og fester den til vinsjen på skipet.

«Bourbon Dolphin» hadde en vinsj med 400 tonns trekk-kraft. I den kritiske fasen der de skal få løs ankeret drar skipet i tillegg med motorkraft. Dette skipet har fire motorer på til sammen hele 16.000 hestekrefter (12.000 kilowatt).

Tror flere ting har gått galt

— For min del blir det direkte useriøst å spekulere i hva som kan ha skjedd. Men jeg føler meg rimelig sikker på at mer enn en ting må ha sviktet for å ha ført til denne tragiske situasjonen, sier driftsleder Karsten Høyland i Sartor Shipping, som har fire ankerhåndteringsfartøy.

BT har snakket med flere som sier det samme. De overlevende fortalte til Vetvik om dårlig vær og sterk strøm i sjøen. Det var stiv kuling på ulykkesstedet, men det skal ikke være spesielt ille for et skip av denne typen.

I tillegg ble det i går spekulert i alt fra for lite ballast og åpne slusedører, til såkalt «blackout» (maskinstans) og menneskelig feil.

Rykter om at skipet har hatt problemer med vinsjen, blir likevel avkreftet av administrerende direktør Trond Myklebust i ulykkesrederiet Bourbon Offshore.

Granskingskommisjon

I rederi og på verftet som leverte skipet i fjor høst, Ulstein Verft, er de uforstående til hva som kan ha gått galt. Slike skip er ekstremt sjødyktige, og har hatt få ulykker.

I 2003 omkom likevel hele mannskapet på 11 da et dansk ankerhåndteringsskip kantret under tilsvarende forhold, skriver VG Nett. Da konkluderte danske sjøfartsmyndigheter at ulykken skjedde ved en kombinasjon av høy fart, feil trimming, åpne slusedører og manglende oppfølging av sikkerhetsrutiner.

Noe endelig svar på hva som gikk galt for «Bourbon Dolphin» kommer trolig ikke før sjøforklaringen. I tillegg til den vedtok regjeringen i går å oppnevne en kommisjon som skal granske ulykken.