Etter kollisjonen mellom fiskesjarken «Skarbak» og kjemikalietankeren «Doris» på Buadjupet på Hustadvika tirsdag kveld er 54 år gamle Finn Bertram Evensen fra Straumsjøen i Bø i Nordland fortsatt savnet og trolig omkommet.

Søket fortsatte frem til klokken 19, men ble deretter avsluttet uten at letemannskapene gjorde funn. — Vi bedømmer situasjonen slik at muligheten for å finne noen i live ikke er til stede, sier vakthavende redningsleder ved Hovedredningssentralen, Eirik Walle til bt.no.

Saken er under etterforskning ved Møre og Romsdal politidistrikt.

Vraket av sjarken ble tirsdag kveld slept til land og hevet.

Startet forklaringer

Mannskapet på «Doris» startet sine forklaringer til politiet onsdag. Politioverbetjent Sigvart Sivertsen ved Nordmøre og Romsdal politidistrikt sier til NTB at det også er tatt alkotest av mannskapet som var operativt under kollisjonen, uten at det ble funnet noe galt.

Det er for tidlig å si noe om årsaken til at båtene kolliderte, opplyser Sivertsen.

Sjøfartsinspektøren i Trondheim, Nils-Ivar Sørdal, sier til NTB at omstendighetene rundt ulykken og konsekvensene av den, gjør at sjøforklaring er nødvendig. Sjøforklaringen finner sted i Kristiansund fredag 19. oktober.

Varselutstyr

Lederen av Møre og Romsdal Fiskarlag, Remi Teistklub, mener AIS – eller automatisk identifiseringssystem – bør installeres i alle mindre fiskebåter. Fra 1. januar 2008 er AIS påbudt på alle båter over 24 meter. Teistklub mener at også mindre båter bør ha slikt utstyr, som varsler når to båter er på kollisjonskurs.

Teistklub er rystet over de to ulykkene med sjarker utenfor Bud i høst, der begge sannsynligvis har krevd liv. 20. august omkom en mann i samme området da fiskesjarken «Steinar» gikk ned på Hustadvika.

– Hadde «Skarbak» hatt AIS, ville fiskeren om bord ha blitt varslet om at de to fartøyene var på kollisjonskurs, sier Teistklub til NTB.

Viker ikke

Teistklub vil ikke blande seg bort i skyldspørsmålet i denne kollisjonen, men sier det generelt ofte er slik at større båter har en tendens til å la være å vike for små fiskesjarker, selv om fiskesjarken har retten på sin side. Han sier at både en tanker og en mindre fiskebåt kommer inn i kategorien nyttefartøy, og stiller likt i forhold til vikeplikt.

– Det er mange fiskere som har vært veldig nær ulykker i møte med større båter, sier Teistklub.

RESTENE: Ringnotbåten Roaldsen fra Egersund kom seint tirsdag kveld inn til Skjæret ved Harøysund i Romsdal med den forliste fiskesjarken ved siden.
Herskedal, Kjell
HER SKJEDDE DET: En fisker viser på kartet om bord i båten sin hvor kollisjonen mellom kjemikalietankeren og fiskebåten skjedde, på Buadjupet like utenfor Bud i Romsdal
Herskedal, Kjell
WEBKAMERA: MS Finnmarken deltar i redningsaksjonen, og har et webkamera fra bt.no ombord. Dette kunne vi se klokken 21.47 tirsdag kveld.
KOLLIDERTE: Den bergensregistrerte tankeren "Doris" er involvert i kollisjonen. Dette bildet er tatt i januar i år.
Knut Revne