På en stor, militær auksjon på Lillehammer lørdag skal de to søsterskipene KNM "Vigra" og KNM "Hessa" under hammeren. Førstnevnte har en utropspris på 900.000 kroner, mens KNM "Vigra" har fått en minstepris på 1,2 millioner kroner. Prisforskjellen skyldes at det ene fartøyet har vært brukt noe mer enn det andre.

— Både norske og utenlandske interessenter har meldt seg, så vi regner med at begge fartøyene blir solgt, sier Bjørn Stavrum i Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO), prosjekt avhending.

34 år gamle

Fartøyene er bygget med aluminiumsskrog ved Fjellstrand i Hardangerfjorden i 1978. De fikk navnene "Vigra" og "Hitra" etter shetlandsbussene med samme navn som gikk i nordsjøfart under annen verdenskrig. Siden den tid er den originale shetlandsbussen "Hitra" blitt restaurert og blitt sjødyktig. Derfor byttet 1978-utgaven av "Hitra" navn til "Hessa".

De første årene tjenestegjorde skipene som havnefartøyer under Vestlandets Sjøforsvarsdistrikt på Haakonsvern. Fra 1981 fikk de status som KNM-fartøyer. De ble deretter brukt til opplæring av nye kadetter ved Sjøkrigsskolen. Her fikk offisersspirene først og fremst lære å praktisere navigasjon, men også andre sjømilitære rutiner og kommandoer.

Det er ikke få av dagens og tidligere offiserer i Sjøforsvaret som har lært å gi sine første ordrer på nettopp disse to fartøyene. Et sted mellom 50 og 100 kadetter er hvert år blitt skolert og skikket til større oppgaver på mer krevende marinefartøyer. Broen på de to skoleskipene er bygget ekstra stor for å gi plass til både elever og instruktører.

- Strøkne

— Selv om fartøyene er over tretti år gamle, er det gode båter som er i god stand, sier Bjørn Stavrum.

Det samme sier daglig leder Morten Larsos i Norsk Megling & Auksjon som har ansvaret for den store auksjonen på Lillehammer.

— Sjøforsvaret har ikke spart på noe i vedlikeholdet av disse båtene. Kadettene har gnidd og pusset på alt om bord. Båtene er helt strøkne, sier han.

- Hva kan de brukes til?

— Nær sagt alt mulig, men jeg vil tro de er spesielt godt egnet som lystfartøyer.

De er pr. i dag i marinegrått, men et strøk maling vil fjerne de siste rester av militært preg.

- Er det ikke litt spesielt å selge dem i mjøsbyen Lillehammer?

— Jo, kanskje, men eventuelle kjøpere kan også forhåndsanmelde seg til auksjonen og delta i den over telefon, sier Larsos.

Skipene ligger for tiden for anker i den gamle MTB-havnen på Haakonsvern.

Uten våpen

KNM "Vigra" ble klarert for salg i juli, KNM "Hessa" tidligere i høst. Fartøyene blir solgt fordi Sjøkrigsskolen har fått nye, mindre og mer hensiktsmessige skoleskip ut fra dagens krav. De to utfasete skolefartøyene har aldri vært utstyrt med våpen.

Båtene har normalt seks besetningsmedlemmer. Maksimalt antall passasjerer er seksten. De har en toppfart på tyve knop, men marsjfarten er fire knop lavere.

Blir fartøyene solgt til utlandet og sivile formål, er de unntatt eksportdirektivet som ellers gjelder for marinefartøyer.

VELBRUKT: Broen bærer preg av å være bygget i en annen tidsalder, men har alt nødvendig utstyr.
ØRJAN DEISZ