Skipet gikk også ned raskere enn ventet.

– At losen sovnet, er en av forklaringsmulighetene vi ser på, sier havariinspektør Morten Kveim i Havarikommisjonen til Dagbladet.

Ifølge avisen har losen innrømmet overfor mannskaper på sementskipet at han sov da det grunnstøtte ved Aspond innerst i Oslofjorden.

Både losen og overstyrmannen sto på brua under grunnstøtingen, og de er begge mistenkt i saken. Kystverket ønsker ikke å kommentere opplysningene om at losen kan ha sovet.

Ved siden av navigasjonsfeilen, ser Havarikommisjonen også nærmere på en rekke åpne ventiler og rørgater mellom skottene i båten. Disse skal etter reglene være stengt når skipet er i fart, men fordi de var åpne, sank skipet svært raskt, skriver avisen.

– Skipet gikk ned raskere enn man skulle tro, sier havariinspektør Kveim.

Kristian G. Jebsen Skibsrederi AS fra Bergen eier KGSJ Cement AS, som igjen eier det Bahamas-registrerte sementskipet som gikk på grunn utenfor Nesodden. Skipet grunnstøtte ved 6.45-tiden om morgenen 19. november med 4500 tonn sement og mye diesel og olje om bord. Etter planen skal det heves på mandag.

GRUNNSTØTTE: Crete Cement gikk på grunn i Oslofjorden.
CORNELIUS POPPE / SCANPIX