Samtidig tar Avinor (tidligere Luftfartsverket) i bruk et helt nytt parkeringssystem ved flyplassen. Man åpner også nesten 100 nye parkeringsplasser. Dessuten vil flypassasjerer som reiser ofte, få tilbud om faste parkeringsplasser i en egen inngjerdet VIP-avdeling i P-huset.

EuroPark, som vant anbudskonkurransen i konkurranse med en rekke andre selskaper, skal ha driftsansvaret for parkeringsanlegget med til sammen ca 2900 bilplasser i fem år. Men selskapet vil ikke få hånd om de nesten 50 millioner kronene som bilistene hvert år legger igjen i P-automatene. EuroPark får fast betalt for å være operatør, mens pengene fra bilistene går rett inn i Avinors kasse.

Størst i Europa

Regiondirektør Dag J. Aksnes i Avinor Sørvest bekrefter overfor Bergens Tidende at parering og tax freesalg er den viktigste kommersielle inntekten på Flesland.

— I en tid der de ordinære avgiftene fra flytrafikken går ned, er inntektene fra den kommersielle virksomheten stadig viktigere, legger Aksnes til.

EuroPark er med sine 500 ansatte og en omsetning på 580 millioner kroner i fjor, et av landets største private aktører på parkeringsfrontern. Selskapet er også knyttet til Europas største operatør innen parkering, APCOA Parking, med hovedsete i Stuttgart. I tillegg til Flesland har EuroPark nå i høst sikret seg driften av parkeringsanleggene ved både Sola, Værnes og Tromsø flyplasser, mens man allerede bestyrer P-anlegget ved Gardermoen.

Billigst i byen

I disse dager er også et helt nytt parkeringssystem på plass på Flesland. Dermed kan kundene for første gang på lenge være sikre på at parkeringsautomatene virker.

— Vi har vært flaue over den dårlige kvaliteten på parkeringssystemet de siste årene. Men nå er helt nye automater på plass. Og de kundevennlige og fungerer svært godt, sier Aksnes.

Markeds- og terminalsjef på Flesland, Alf Sognefest, kan også lovet bilistene flere nye parkeringstilbud. Nesten 100 nye parkeringsplasser er nylig åpnet med innkjørsel like ved Statoil-stasjonen på Flesland.

— Prinsippet vil være at parkeringsavgiftene stiger jo nærmere terminalen man ønsker å parkere. Det helt ny parkeringsfeltet vil også være byens billigste avgiftsbelagte anlegget i Bergen med en døgnpris på 70 kroner døgnet, sier Sognefest.

Service på bilen

Det nye parkeringssystemet åpner også for mer fleksible muligheter. Blant annet kommer det en egen VIP-parkering, der passasjerer som reiser mye, kan sikre seg faste plasser i et eget inngjerdet område i parkeringshuset. Avinor drøfter også et samarbeid med de største bilmerkeforhandlerne i Bergen. Dermed kan man kombinere biltransport til og fra flyplassen med service- og verkstedsopphold. Opplegget går kort sagt ut på at man bestiller time hos bilverkstedet samtidig som man skal ut og fly. Passasjerene parkerer på Flesland. Verkstedet henter så bilen, gjør jobben og setter den tilbake på en avtalt plass i P-huset før passasjeren kommer tilbake, sier Sognefest.