Altfor lang tid, mener leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.

– Man må få på plass et system for å få kontroller om bord, slik at man kan forebygge ulykker, sier han til NRK.

— Krevende

Miljøminister Erik Solheim (SV) sier en bedre fysisk kontroll er under planlegging, men at det er krevende.

– 99 prosent av skipslastene som går langs kysten, drives av ærlige rederier og ærlige mennesker. Å ta ut den lille biten som eventuelt er miljøkriminalitet, er ingen lett oppgave, sier Solheim.

Han påpeker at landanleggene sjekkes nøyere mens man venter på bedre kontroll av skipene.

Samarbeid

Statens forurensningstilsyn (SFT) erkjenner at kontrollrutinene i norsk farvann må bli bedre, men mener norske myndigheter kan støte på internasjonale rettslige hindringer.

– For eksempel hvilken adgang vi har til å gå om bord i utenlandske skip, og hvilken adgang de andre av de norske myndighetene har til dette, sier SFT-direktør Ellen Hambro.

Derfor har SFT inngått et samarbeid med Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Tollvesenet og Direktoratet for samfunnstrygghet og beredskap.

Les også: Handel med skitten bensin | Her gjekk gifta frå Vest Tank | Folk rømmer Gulen