Rune Solheim

En handlerunde med innkjøp av varer som finnes i stort og smått, viser at du kan spare mange penger på å handle i stort av varer du bruker mye av hjemme. Men du kan også bli kraftig lurt.

Er du glad i Kellogs Cornflakes, kan du gjøre et kupp ved å kjøpe 750 grams pakning i stedet for 375 gram på Kiwi. Her sparer du hele 71 prosent på å velge stort.

Refilltull

Kjøper du Dove dusjsåpe i 750 ml i stedet for 250 ml på Coop Obs, sparer du 64 prosent. Men kjøper du Lano håndsåpe i femliterskanne på Binders i stedet for å kjøpe liten påfyllspakning på Rimi, taper du 27 prosent. Som om ikke det var nok, så koster påfyllsposen med Lano på Rimi 50 øre mer enn pumpeflasken. På etiketten bakpå Lano refill henvises det både til miljø— og sparefordeler ved å velge påfyll i stedet for ny pumpeflaske. I praksis sparer du på å velge pumpeflaske.

Lilleborg AS, som produserer Lano, vil ikke ut med prisene som de gir til forhandlerne.

— Det jeg kan si, er at Lano refill er klart billigere ut fra oss. Det som sannsynligvis skjer, er at Lano pumpeflaske er med i prisbørsene som kjøres i forskjellige medier. Dermed presses prisen på pumpeflasken ned i forhold til refill, sier informasjonssjef Anne Gjemdal i Lilleborg.

Hun opplyser at Lilleborg selger 40 prosent pumpeflasker og 60 prosent refill.

Store innkjøp gir forskjeller

— Med våre 23 stormarkeder kan Binders ikke konkurrere med tusenvis av dagligvarebutikker når det gjelder innkjøp. Det er årsaken til at femliterskannen med Lano blir dyrere enn å kjøpe påfyllposer i matbutikkene, forklarer sortementsansvarlig i Binders, Bettina Hansen.

— Det er på grensen til bedrageri når påfyllspose med såpe koster mer enn pumpeflasken, sier Erik Solheim, leder i Norges Naturvernforbund.

— I befolkningen har det dannet seg en oppfatning av at påfyllspakningene både er miljøvennlige og billigere. Det er alvorlig at refill-begrepet bare blir en skjønnhetsetikett uten realiteter bak. Dette er villedende og må være en sak for forbrukermyndighetene, legger han til.

Solheim oppfordrer de handlende til å si fra til de butikkansatte dersom de opplever at påfyllspakningene er dyrere enn pumpeflaskene De butikkansatte må også få beskjed om å gi meldingen videre i butikksystemet.

— Velg uansett påfyllsflasken, for miljøets skyld, sier Solheim.