• Må hell og lykke følge deg på alle hav, sa Sissel Kyrkjebø og knuste champagneflasken mot baugen på jordomseileren "djuice". Dåpen markerte slutten på et gigantisk PR-show, spekket med kjendiser og sjokkrosa sponsorreklame på Aker Brygge lørdag.

Den 23. september legger skipper Knut Frostad og hans mannskap på 11 "djuice dragons" ut fra Southampton for å delta i verdens tøffeste båtrace, som nå har skiftet navn fra Whitbread around the world til Volvo Ocean Race. Med den 60 fot lange og 3,5 tonn tunge seilbåten, håper Frostad og hans mannskap å seile inn som vinnere i Kiel i juni neste år, etter å ha vært innom sju land på fire kontinenter.

Oppsiktsvekkende Uansett vil de 12 djuice dragons vekke oppsikt verden rundt med sin sjokkrosa og svarte dragedekorerte båt med et mannskap i sjokkrosa antrekk.

Frostad var glad for at Sissel — den eneste som ikke var antrukket i rosa - klarte å knuse champagneflasken ved første forsøk. Det skal visstnok bety lykke. Han fortalte også at den populære norsk-danske sangeren hadde lovet å komme på besøk under seilturen og synge godnattsanger for dem.

Som takk for dåpshandlingen fikk Sissel Kyrkjebø en klokke, slik at hun kan ta tiden på båten underveis, som skipperen sa.

Konsert Flere tusen var møtt fram i det fine sommerværet for å overvære dåpsseremonien ved Aker Brygge, rundt halvparten av dem var iført sjokkrosa sponsede T-skjorter og caps. Det populære bandet D'sound underholdt fra en lekter på sjøen. Synnøve Svabø og H.C. Andersen var programledere.

Sponsorene fikk sin del av oppmerksomheten, men så er det jo slik at uten sponsorer ingen seiltur. Hva prislappen på seilturen til slutt vil vise, var det ingen som sa noe om. Men småpenger dreier det seg neppe om.

Minimum For å oppnå best mulig fart underveis, må det ikke være et kilo for mye om bord. Maten er frysetørret, og såpe er det minimalt av. Mannskapet får bare vaske seg mellom seiletappene, og daglig tannpuss omtrent den eneste luksusen de har om bord.

Publikum kan følge båten i ren Big Brother-stil underveis. Om bord er det montert kameraer, slik at livet på båten kan følges på internett. Dette er kanskje mest interessant for kvinnelige internettbrukere, siden mannskapet består av 12 veltrente og muskuløse unge menn og ingen kvinner.

Det er internettselskapet djuice, Telenors mobile internettselskap, som både har gitt navn til båten og sørger for at seilasen kan følges fra start til mål.

GLAD: Kaptein Knut Frostad var glad for at Sissel - den eneste som ikke var antrukket i rosa - klarte å knuse champagneflasken ved første forsøk. Foto: Scanpix