– Det betyr at der man gjør bestillingen på nett – hjemme eller ved en av de øvrige salgskanalene vi har – kan man foreta reservasjon av det eller de seter man foretrekker under reisen. Når flere reiser sammen vil de bli enklere å sitte samlet, sier hun.

Da Norwegian startet sin virksomhet 1. september 2002 var det etter et opplegg som tilsa ingen plassreservasjon på forhånd for passasjerene. Passasjerene har siden kunnet velge den plass i flyet de selv ønsker, dersom ikke besetningen av vektmessige årsaker må avgjøre noe annet.

Endringen nå henger sammen med at Norwegian fra mars innfører helt ny IT-teknologi for automatinnsjekking av passasjerer. Dette muliggjør også løsninger for å kunne håndtere biometriløsninger for fingeravtrykk, og vil kunne settes i virksomhet dersom Datatilsynet og luftfartsmyndighetene gir klarsignal for dette.

Automater vil først bli satt ut i Trondheim i slutten av mars, og deretter i tett rekkefølge i Oslo, Bergen, Stavanger, Tromsø, Bodø og Stockholm innen 1. mai. I København vil Norwegian benytte fellesløsninger som er installert på flyplassen. Videre installasjon ved flere flyplasser vil bli vurdert til høsten.