• Det er bare trist, beklager De norske Bokklubbene.

Flere tusen barn har den siste tiden fått brev fra firmaet Allfoto.

«Har du tenkt på at det er mindre enn tre måneder til julaften?», undrer de, og lurer på om ikke småbarna vil bestille fotokalendere de kan gi bort som julegaver.

Navnene og adressene har Allfoto fått fra Bokklubben Barn. Det skulle ikke skjedd.

— Forretningsmessig dumt

  • Vi har byttet 8.000 adresser med Allfoto, som de har brukt i sin markedsføring. En del av dem er navn og adresser til barn. Det kan dreie seg om noen tusen, sier Astrid Rygnestad, direktør for salg og markedsføring i De norske Bokklubbene.

— Det var ikke meningen at dette skulle sendes til barn. Det skulle selvfølgelig gått til foreldrene. Vi vet at foreldre reagerer negativt på dette, så det er jo også forretningsmessig dumt.

- Hva skyldes feilen?

— 300 av disse adressene ble kontrollert, men feilen ble ikke oppdaget, sier Rygnestad, og legger til:

— Dette er bare trist.

- Ikke forbudt

Rygnestad forteller at bokklubben har meldt fra til Forbrukerombudet om fadesen.

Det betyr ikke at verken bokklubben eller Allfoto nødvendigvis har gjort noe ulovlig. Markedsføringsloven har ikke noe forbud mot reklame adressert til barn, sier Anna Charlotte Amdal Neumayer, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerombudet.

— Vi tok til orde for et slikt forbud før loven ble endret i juni i år. Men det ble ikke noe generelt forbud mot reklame rettet mot barn, heller ikke direktereklame.

Strengt

Slik reklame vil likevel bli vurdert strengere enn gode tilbud som sendes voksne.

— Som markedsfører skal en ta spesielle hensyn til barn. Både når det gjelder virkemidler og hva det reklameres for. I tidligere saker er det for eksempel blitt slått ned på reklame for slankemidler.

- Hvilke konsekvenser får det å bryte loven?

— Man risikerer forbudsvedtak og gebyrer. Men vi er pålagt å forhandle med den næringsdrivende. Og vår erfaring er at de oftest retter seg etter våre pålegg. Det er heldigvis bred enighet om at man skal være forsiktig med reklame mot barn. Men vi ser at noen trår galt, enten ved en glipp, eller med overlegg, sier Neumayer.

Er det greit å sende reklame til småbarn? Bruk kommentarfeltet.