Verken tyske, danske eller svenske flygeledere fikk kontakt med det norske charterflyet, ikke engang på nødfrekvensen, skriver den svenske avisen expressen.se.

Det svenske forsvaret tok ingen sjanser og sendte to JAS 39 Gripen-jagerfly på vingene for å avskjære flyet, av frykt for at det kunne være kapret.

Over Skåne fikk jagerflygerne kontakt med besetningen om bord, og flyet fikk deretter fortsette til Arlanda utenfor Stockholm som planlagt.

— Overreagerte

Norwegian mener at det svenske forsvaret overreagerte på hendelsen.

— I stedet for å prøve en annen frekvens på radioen, sendte de bare opp fly. Det var kanskje i overkant, sier kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til expressen.se.

— Dette var å overreagere litt, for hadde de forsøkt på en annen kanalfrekvens så hadde de trolig fått kontakt, mener hun.

Feil frekvens Hendelsen fant sted 13. juli og årsaken skal ha vært at flygerne om bord i Boeing-flyet slo over på feil radiofrekvens da fløy inn i fransk luftrom.

— De skulle skifte frekvens da de var på vei fra spansk til fransk luftrom. Besetningen skiftet da til feil kanal, forteller Skånvik.

Hvorfor flygerne heller ikke svarte på anrop over nødfrekvensen, er uklart. Selv hevder de å ha lyttet til denne frekvensen, noe den svenske forsvarsledelsen finner usannsynlig ettersom flygeledere i tre land ikke lyktes med å oppnå kontakt med dem.

Forsvarer Det svenske flyvåpenet forsvarer beslutningen om å sende jagerfly etter det norske charterflyet.

— Man vet jo ikke om det kan være snakk om en kapringssituasjon eller ikke, sier oberstløytnant Arne Ullberg.

Norwegian understreker at passasjerenes sikkerhet aldri var truet under hendelsen.

— Det var ingen fare forbundet med det som hendte, sier Anne-Sissel Skånvik.