JOHN LINDEBOTTEN john.lindebotten@bt.no— Det vil bety enda større pågang etter våre minibilletter. Fra 23. april til 18. mai hadde vi solgt 4000 flere minibilletter enn i fjor, sier salgsleder Henning Lirhus ved NSB Reisesenter i Bergen til BT.Økningen gjelder alle langdistansene. Pr. dags dato har Lirhus ikke egne tall for Bergensbanen. - Men vi vet at økningen er stor for Bergensbanen, og totalt sett er vel Bergensbanen den eneste av langdistansene som lønner seg for NSB, sier Henning Lirhus. Marked for 1. klasse Informasjonsdirektør Avid Bårdstu bekrefter at Bergensbanen er i særklasse blant NSBs langdistanser.- Det er på Bergensbanen vi virkelig har et marked for 1. klasse. Vi vet at våre 1. klassetilbud på dagtogene og våre tilbud med enkeltrom og hotelfrokost på nattoget har slått veldig godt an blant forretningsreisende. Vi har likevel ikke eksakte tall for dette, fordi vi ikke klarer å skille forretningsreisende fra turistene. Vi har nemlig mye trafikk med store grupper turister, for eks. japanske, som også skal ha det aller beste vi kan tilby, sier Bårdstu. Fly for de bemidlede Han har likevel ikke tro på at toget noen gang kan gjøre et skikkelig innhogg i forretningstrafikken med fly mellom Bergen og Oslo.- Selv om forskjellen i pris for en enkeltreise er på omtrent em 1000-lapp, har ikke dette slått ut slik som vi kanskje hadde håpet. Hovedtrekkene i dette bildet, at de bemidlede reiser med fly og at alle de andre tar toget, vil nok bestå, sier Bårdstu.