Skal du kjøpe frimerker, poste brev eller sende en pakke med posten, må du heretter innom en dagligvarebutikk de fleste steder.

I løpet av 2013 og 2014 skal seks postkontorer i Hordaland legges ned, og erstattes av nye Post i Butikk. Dette gjelder postkontorene på Lagunen, Nesttun, Loddefjord, Vadmyra, Åsane og Os.

Totalt skal 170 postkontor legges ned de neste to årene, og erstattes av Post i Butikk over hele landet. Nå er tidsplanen klar for 148 av disse.

— Postkontorene som blir lagt ned, vil enten bli erstattet med en eller to Post i Butikk, så ingen vil miste tilbudet sitt, sier informasjonssjef På Jakobsen i Posten.

I Hordaland er det Loddefjord og Odda som får to Post i Butikk.

Starter i april

Tirsdag 9. april åpner Posten de fire første av 170 nye Post i Butikk. I Stavanger og Trondheim åpnes dørene først. For de andre blir det gjennomført lokale konkurranser for å finne butikker som kan drive filialene. Hvem det blir, skal være klart i løpet av første halvår.

Posten skal åpne 78 Post i Butikk i år, resten åpner i 2014. Postkontorene vil normalt ha siste åpningsdag mandag i uken omleggingen skjer, mens Post i Butikk åpnes dagen etter.

— Det er mange som kommer til å miste jobben sin i posten. Men vi samarbeider tett med den enkelte ansatte, og lager gode avtaler. Vi forsøker å hjelpe flest mulig med å enten finne en jobb innenfor Posten, eller en ny jobb. Derfor samarbeider vi tett med Nav og tilbyr god oppfølging, sier informasjonssjef i posten, Pål Jakobsen.

Å legge ned postkontorer og åpne nye Post i Butikk, er en omstillingsprosess som tar tid.

— Vi er opptatt av at det skal gjøres skikkelig. Alle ansatte skal føle seg godt ivaretatt under denne prosessen, sier Jakobsen.

Om alle åpningsdatoene kommer til å stemme, er han usikker på.

— Vi har jobbet med dette lenge, men det er alltid ulike faktorer som spiller inn. Det kan være alt fra leieavtaler og andre forhold som kan ta tid, sier han.

Tilgjengelighet

Posten har utført kundeundersøkelser som viser at publikum er veldig fornøyd med å utføre posttjenestene i butikken.

— Undersøkelsene har vist at kundene setter pris på tilgjengeligheten og lengre åpningstider. Selvfølgelig er fagekspertisen ved et postkontor vanskelig å matche, men de som står i butikken får god opplæring, og blir oppdatert gjennom året, sier informasjonssjefen.

Brukeratferden blant folk er forandret. Færre bruker postkontorene, og det er ikke lønnsomt for Posten.

— Vi er nødt til å gjøre endringer for å imøtekomme folks interesser, og det er helt klart at Post i Butikk er en god løsning for de aller fleste, sier Jakobsen.

Hva mener du om nedleggelsen?