Operasjonskoordinator Kenneth Holm i Norsk Helikopter på Flesland forteller til Bergens Tidende at de ikke har flere maskiner av den typen som fikk problemer mandag.

— Det var en Super Puma Mark 2. Vi har tre andre maskiner med base på Flesland av typen Super Puma L1. De har ikke samme komponent som den som sviktet mandag. Vi flyr med disse tre maskinene og har bare små forsinkelser, sier Holm.

— CHC Helikopter Service AS har syv Super Puma Mark 2-maskiner, forteller informasjonssjef Johan P. Petersen. - I løpet av natt til onsdag fikk en av disse maskinene montert en ny og kontrollert komponent tilsvarende den som sviktet mandag. Dermed kunne denne ene maskinen settes i drift. De øvrige seks Super Puma Mark 2-maskinene er satt på bakken i påvente av en avklaring fra helikopterfabrikken om hva vi skal gjøre med den aktuelle komponenten, forteller Petersen.

— Konsekvensen av dette er at vi har noe redusert kapasitet. Nå må vi avvikle trafikken med de fire Sikorsky S-61N-maskinene våre. Tre av dem er stasjonert på Flesland. Forsinkelsene rammer all nordsjøtrafikk med helikoptrene våre til og fra basene i Stavanger, Bergen, Florø og Kristiansand. Tirsdag og onsdag er de travleste dagene med utskiftning av mannskaper ute på plattformene. I samråd med våre kunder, har vi lagt opp et revidert program for transporten. Den reduserte kapasiteten gjorde at det ble forsinkelser på fra en til et par timer for trafikken på Flesland i går, sier Petersen.

— Når er dere i normal gjenge igjen?

— Det vet vi ikke. Vi må få en avklaring fra helikopterfabrikken for inspeksjonsbehovet av den aktuelle komponenten - en balansevekt på rotorbladet, sier Petersen.