Den svake annonseutviklingen medfører et forventet driftsresultat for Aftenposten på rundt 50 millioner kroner.

Resultatet ender på null når Avis1 taes med i regnskapet. Samme periode sist år ble resultatet henholdsvis 144 millioner og 100 millioner kroner, skriver selskapet i en pressemelding.

Forventet driftsresultat for 2. halvår utgjør minus 70 millioner kroner, eller minus 100 millioner kroner inkludert Avis1, mot 44 millioner i fjorårsperioden.

Tallene inkluderer ikke restruktureringskostnader i forbindelse med produktivitets— og lønnsomhetsprogrammet.

Nedgangen rammer spesielt stillingsannonser i Aftenposten. Boligannonseringen er høy, men flater ut. For VG forventes annonseutviklingen fortsatt å være positiv i 2. halvår, men med noe lavere vekst enn for 1. halvår og høyere usikkerhet.

Annonseinntektene i Svenska Dagbladet forventes å bli 20 prosent lavere en sist år. Aftonbladet sliter spesielt med nettutgaven. Schibsted-avisene sliter også generelt med nettsatsningene. Forrige kvartalsresultat var tynget av eierandelen i SOL, som trakk ned 153 millioner. Mediekonsernets portalselskap bokførte et negativt resultat på 800,7 millioner svenske kroner for andre kvartal, mot minus 270 millioner kroner samme periode sist år.

Schibsted har mistet snaue 27 prosent av børsverdien siden 1. januar.

(ORIGO)