Analytikernes forventninger tilsa ifølge TDN Finans et resultat før skatt på 185 millioner kroner, melder Hegnar Online.

Omsetningen var på vel 3,7 milliarder kroner, mot snaut 3,6 milliarder kroner i første kvartal i 2013. Brutto driftsresultat var på 410 millioner kroner, mot 297 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Vekst på nett

— Våre norske mediehus har opplevd at inntektene fra annonser på papir har falt raskere enn tidligere, noe som gir resultatnedgang, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal. Han trekker likevel fram stabile resultater hos de største mediehusene, VG, Aftenposten og Aftonbladet.

— Dette er et resultat av sterk onlinevekst - fra salg av både annonser og abonnement - kombinert med fokus på kostnader. I tiden som kommer vil vi fortsette utviklingen av våre digitale posisjoner og samtidig tilpasse kostnadsbasen til markedsforholdene, sier Ryssdal.

VG-fall

Da årlige opplagstall for avismarkedet i Norge ble lagt fram i vinter, ble det oppgitt at VG hadde et opplag på 164.430 eksemplarer. I Schibsteds kvartalsrapport kommer det fram at VGs papiropplag nå er nede på drøyt 141.212 eksemplarer, skriver Journalisten.

Blant Schibsteds andre papiraviser var det vekst i opplaget fra første kvartal i fjor til første kvartal i år. Aftenpostens opplag økte 2,6 prosent og Bergens Tidendes opplagsvekst var på 2,3 prosent. Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen falt henholdsvis 1,6 og 1,1 prosent.