OLAV GARVIK olav.garvik@bt.no

TV 2 søkte i denne uken konsesjon for en ny tiårs periode. Lobbyistene fra 1990-91 er ikke i tvil om at TV 2 har vært til velsignelse for Bergen på en lang rekke områder.

I tillegg til de nye arbeidsplassene som er skapt både i hovedkvarteret på Nøstet og omkring i ulike produksjonsmiljøer har den nye fjernsynskanalen gitt byen et løft som medieby.

«Festspill nummer to» — Mediefestivalen ville ikke ha blitt mulig uten TV 2. Den er i ferd med å bli et Festspill nummer to, med de muligheter det for øvrig gir for bevertnings- og hotellbransjen, påpeker Helge S. Dyrnes som er administrerende direktør i Bergen Næringsråd.

Bengt Martin Olsen var ordfører i Bergen da han for ti år siden var hyppig gjest i Stortinget for å påvirke de folkevalgte. Trondheim og Kristiansand var de hardeste konkurrentene til Bergen, husker han.

I dag er Olsen styremedlem i TV 2.

— En ting var å overtale stortingsrepresentantene. Verre var det å få bergenskapitalen til å tenne på idéen. Jeg slet som en gal for å få engasjert private deltakere. Til slutt lyktes det å få Vital og Bergens Tidende til å tegne seg for hver sin aksjepost.

Men det hører med til historien at begge senere solgte seg ut - med god fortjeneste! humrer han.

Verdensledende - Ikke minst i markedsføringen av Bergen har TV 2 vært av enorm betydning. Men det er vanskelig å måle ringvirkningene.

Noe av det viktigste er nok at TV 2 har resultert i en knoppskyting av interessante datterselskaper. Værtjenesten, grafikkselskapet og TV 2 Interaktiv er de mest kjente. På flere områder er de blitt verdensledende, sier Bengt Martin Olsen.

- Bør få ny konsesjon Dyrnes er heller ikke i tvil om at de forventninger man hadde fra næringslivets side for ti år siden er blitt innfridd.

— Det er imponerende det som er bygd opp. Men vi hadde nok håpet på noen flere produksjonsmiljøer. Likevel har vi fra Næringsrådets side ikke vært i tvil om at TV 2 bør få fornyet konsesjonen, sier Dyrnes. Les også: Medieviter: "TV 2 mest folkelig" Fakta /TV 2-etablering

  • Bore-utvalget ble oppnevnt i 1983 av Willoch-regjeringen for å utrede en ny, reklamefinansiert fjernsynskanal. Sjefredaktør Thor Bjarne Bore i Stavanger Aftenblad ledet utvalget som avga innstilling i 1985.
    1. november 1990 vedtok Stortinget å etablere ny tv-kanal, med hovedsete i Bergen.
      1. november 1991 fikk TV 2 A/S konsesjon til å drive den nye fjernsynskanalen. Orkla/TV Norge var hardeste konkurrent.
      • Bak TV 2 A/S sto Schibsted-konsernet, Vital Forsikring, danske Gutenberghus, Nordisk Televisjon Norge og Bergens Tidende.
        1. september 1992 startet TV 2 sendingene.