— Det er mange som vil bli skuffet over det, sier han til NTB etter at regjeringsplattformen ble lagt fram mandag kveld. Der er det fortsatt lagt opp til bomfinansiering av norske veier.

Erna Solberg (H) og Siv Jensen (Frp) lover kun å redusere bompengeandelen i nye veiprosjekter, unntatt rundt de største byene og på strekninger som avløser fergetrafikk. Men løftet er fortsatt en kraftig utbygging av det norske veinettet

— Vi har fått gjennomslag for en betydelig reduksjon av bompenger i andel og når det gjelder antall bompengeprosjekter. Vi har fått gjennomslag for å bygge mer vei raskere, og vi vil på sikt få mer kapital til å bygge veier også. Men det tar litt tid å få det til å vises, sier Sandberg til NTB.

Infrastrukturfond

Sandberg viser også til at Frp har fått gjennomslag for et selskap for veibygging og et infrastrukturfond. Sistnevnte skal være på 100 milliarder kroner, og avkastningen skal finansiere satsingen på infrastruktur.

På de nye motorveiene skal man kunne kjøre i opptil 130 km/t, mens på de tryggeste eksisterende motorveiene skal fartsgrensene kunne økes til 110 km/t.

Samtidig lover den nye regjeringen å begrense bruken av fotobokser langs norske veier. Ingen fotobokser skal opp på nye strekninger før ordningen er evaluert.

Jernbanereform

Solberg og Jensen lover også en større jernbanereform med omorganisering av NSB og Jernbaneverket. I tillegg lover de full utbygging av InterCity på Østlandet. Den nye regjeringen vil også forplikte seg til at staten skal finansiere halvparten av kollektivinvesteringene i de største byene.

— Vi trenger å både bruke mer penger, bygge raskere og realisere mer penger enn vi gjør i dag, sa Solberg da hun sammen med Siv Jensen (Frp) la fram en regjeringsplattform mandag kveld.

Fra før har Høyre og Frp blitt enige med støttepartiene Venstre og KrF om opprette et eget selskap som skal stå for utbyggingen. (©NTB).