TRULS SYNNESTVEDTNINA E. RANGØY (foto) truls.synnestvedt@bergens-tidende.noLondon — Sivilingeniøren Richard Stephenson (33) fra Oxford var passasjeren som tok kommandoen da det sørgående toget kolliderte med lokaltoget ved Åsta stasjon på Rørosbanen om ettermiddagen 4. januar i år. Nitten mennesker omkom. - Kollisjonen kom helt ut av det blå. Vi hørte ingen bremser, ingen rop. Ingenting. Det bare smalt. - Da jeg så setene foran løsne og komme mot meg, trodde jeg at jeg skulle dø, sa Stephenson da han forklarte seg for den norske undersøkelseskommisjonen i går. Engelskmannen hadde vært på skiferie i Norge og var på vei fra Tolga hjem til England sammen med sju engelske ferievenner da de to togene braste sammen. I går forklarte seks av de åtte engelske passasjerene seg for den regjeringsoppnevnte kommisjonen. Avhørene, som ble foretatt i den norske ambassaden i London, gav et dramatisk bilde av hva som skjedde inni toget i minuttene etter kollisjonen.

Svimte av - I sammenstøtet slo jeg hodet i taket og svimte av noen sekunder. Da jeg våknet opp så jeg setene foran komme mot meg. Toget gjorde fem-seks små hopp før det stoppet. Da var vognen vår kastet 180 grader rundt og fullstendig maltraktert, fortalte Stephenson til kommisjonsleder Vibecke Groth. På et øyeblikk var luften full av diesellukt og røyk. Han kommanderte resolutt alle som ikke var fastklemt, å komme seg ut. Omkring dem satt og lå døde og døende mennesker.

Holdt i hånden Så fant Richard hånden til en kvinne som var begravd under setene, men som levde. Hun bad ham holde henne i hånden, mens flammene fra brannen nærmet seg. Da han til slutt måtte forlate henne, gav han henne et brannslokkingsapparatet og ba henne vente med å bruke det til flammene var like innpå henne. Da han vel hjemme i England fikk høre at Bente Larsen etter fire timer var blitt tatt ut som den siste overlevende fra toget, tok han til tårene. - Jeg håper at jeg får anledning til å møte henne igjen ved en anledning, sa han til kommisjonen i går. Selv skal han til sommeren gifte seg med kjæresten Fiona Donaldson, som også var med ulykkestoget.

- Mye arbeid gjenstår - Det gjenstår mye arbeid. Vi skal gjøre flere avhør og vi venter på tekniske rapporter. Det er vanskelig å si når rapporten vil foreligge, men det blir i hvert fall i løpet av året, sa kommisjonsleder Vibecke Groth i London i går. I dag skal den norske ulykkeskommisjonen i møte med britiske Railway Inspectorat, for å få informasjon om Paddington-ulykken, som i oktober krevde 31 menneskeliv.