— De store kostnadsreduksjonene skal komme kundene til gode. Scandinavian Airlines vil nærme seg lavprisselskapene i prisnivå allerede neste år på enkelte billettyper, sier konsernsjefen i SAS, Jørgen Lindegaard til Bergens Tidende.

Allerede i løpet av første kvartal vil SAS-ledelsen ta de første beslutningene om hvordan man skal tilnærme seg lavprismarkedet. Flere av de andre flyselskapene i SAS-gruppen har allerede gått inn i dette markedet. Dette gjelder blant annet Braathens, som opplever stor suksess med sine lavprisruter mellom Norge og Middelhavsområdet. Nå vil snart også SAS forsøke det samme på deler av sitt rutenett.

Lavprismarkedet vokser

Lindegaard legger til at SAS vil ligge litt i overkant av de aller rimeligste billettene til lavpriskonkurrentene. Til gjengjeld skal SAS fortsatt fremstå med sitt omfattende nettverk av ruter og bedre service om bord. Mens lavprisselskapene kun selger billetter på enkeltstrekninger, vil SAS-kundene fortsatt kunne fly på hele rutesystemet inkludert flybytter i Oslo. Stockholm og København for en lavere pris enn i dag. Lindegaard tror også at lavprismarkedet, som i dag utgjør 10-12 prosent av all norsk flytrafikk, vil vokse i årene fremover, og nærmere seg den 40 prosentandelen man allerede i dag ser i Storbritannia.

Trofaste Norwegian

SAS-sjefen roser også sin nye norske konkurrent Norwegian.

— Norwegian har vært utrolig trofast mot deres eget konsept. Det må også SAS være, men må fremstå med et annet konsept, sier han.

— SAS skal satse på to fronter. Vi skal tilnærme oss lavprismarkedet. Men samtidig opprettholde SAS som et fullservice-selskap med et omfattende rutenettverk. Derfor skal vi fortsatt ha et godt utbygd rutesystem, der vi tilbyr forretningsreisende full service og fleksibilitet både i Skandinavia, i Europa og på interkontinentale ruter, sier Lindegaard.

Lønnsomt neste år

SAS-sjefen har flere ganger karakterisert 2003 som det verste året SAS noensinne har opplevd. Men neste år regner han med at SAS-gruppen vil tjene penger igjen.

— 2003 kan deles i to. Første kvartal var en katastrofe. Resten av året er gått bedre. Nå er jeg overbevist om at det er realistisk å tro at SAS blir lønnsomt igjen allerede neste år. Og i takt med at SAS blir stadig mer lønnsomt, vil også billettprisene falle, legger han til.