— Langruteprogrammet vårt står ikke for mer enn 1 prosent av vår samlede trafikk. Derfor vil forsinkelsene som ble skapt i jule- og nyttårshelgen, ikke slå spesielt mye ut på vår punktlighet. Forklaringen er nok været, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Aftenposten.

De to norske flyselskapenes punktlighet i fjorårets siste måned er hentet hos det amerikanske analysebyrået Flightstats.com. Byrået har oversikt over alle flyselskapers punktlighet.

Forplanter seg

Sandaker-Nielsen sier hele organisasjonen jobber for å holde flyene i rute, og legger til at de er veldig godt fornøyd med at ni av ti fly var i rute gjennom hele året.

— Forklaringen på fallet i desember er at vi ble hardt rammet av mye dårlig vær over hele Nord-Europa, og i Norge. Det påvirket vår punktlighet kraftig negativt.

Hvorfor dårlig vær rammet Norwegian mer enn SAS, skyldes ikke et strammere ruteopplegg som lettere påfører lavprisselskapet forsinkelser, hevder Sandaker-Nielsen.

— Hele vår drift er lagt opp til at vi skal lande og lette på en flyplass uten å bruke mer enn 25 minutter, og da kan en liten forsinkelse i ett ledd føre til at den forplanter seg videre, sier han.

Ned i kjelleren

Informasjonssjef Knut Morten Johannessen i SAS er heller ikke fornøyd, selv om selskapet de siste månedene har hatt bedre punktlighet enn Norwegian.

— Vi hadde en altfor dårlig punktlighet gjennom store deler av fjoråret. Vi måtte helt ned i kjelleren og samle alle krefter for å bli bedre - selv om selskapet var inne i en dyp krise. Det har vi klart, godt hjulpet av Avinor som virkelig leverer god drift selv under vanskelige forhold. Men vi er ikke fornøyd før vi igjen er i Europa-toppen, sier Johansen.