SAS har bestemt seg for å følge anbefalingen fra FN's flyorganisasjon ICAO om å installere de nye sikkerhetsdørene mellom pilotene og flykabinen, sier sikkerhetssjef Anders Kamb.

Konsernet vil bruke 80 millioner kroner på det tiltaket.

Like etter terrorhandlingene 11. september i fjor vedtok luftfartsmyndighetene i USA at alle fly i amerikansk trafikk måtte ha låste dører inn til cockpiten. Slike låser har samtlige SAS-fly på USA-rutene allerede fått. Dørene boltes igjen på innsiden av cockpit og kan kun lukkes og åpnes av pilotene.

Men dette er ikke nok. Fra 20. april neste år må det monteres en helt ny type sikkerhetsdører på fly som er i amerikansk rutetrafikk. Også disse kan kun låses fra innsiden av cockpit. I tillegg er de skuddsikre og det er også umulig å slå seg igjennom dem med øks eller andre slagvåpen. I tillegg kan pilotene ved hjelp av videokamera sjekke hvem som banker på og ønsker å komme inn til pilotene.

— Vi har besluttet å montere slike dører i alle fly i hele SAS-konsernet. Det betyr at også Braathens og Widerøe etter hvert vil få slike dører. Målet er å få arbeidet gjort innen 1. november neste år, sier Kamb. Men også dette sikkerhetstiltaket har sin pris, legger han til.

– Ethvert sikkerhetstiltak kan ha sine svakheter. Disse dørene vil kunne hindre flykapringer og øke sikkerheten i cockpit. Men samtidig blir det en utfordring å hindre at dette ikke fører til kommunikasjonsproblemer - og dermed et nytt sikkerhetsproblem - mellom piloter og kabinansatte dersom det oppstår en nødssituasjon, sier han.